Ska byta kamrem på min lexus gs men får inte loss remhjulet som sitter fast i vevaxeln bulten sitter som berg har prövat med mutterdragare.
Större modell kan jag inte få dit utan att ta bort ac-kylaren o de vill jag inte då ac funkar perfekt.
Så hur ska man göra finns de någon hål bak i lådan som man kan sätta en bult i för att låsa startkransen?
Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Det finns väll hål i hjulet för att sätta fast mothållet i? Minst två skrivhål brukar finnas. Därefter är det bara att köra med på 1m hävarm och skruva loss skiten.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Menar du remhjulet eller?
Ja kan då inte hitta något iallafall någon som vet om de ska finnas
Ja kan då inte hitta något iallafall någon som vet om de ska finnas
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Vet inte vad proffsen säger, men på en av mina bilar körde jag med startmotorn. Fungerade klockrent. (Men motorn måste gå "åt rätt håll").
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Med mutterdragare, menar du då ett så kallat "luftskaft" (typ spärrskaft fast luftdrivet) eller en "muttersnurra" (sån man har till hjulen) ?
Muttersnurra är mycket bättre om det får plats då den slår loss muttern istället för att dra loss den med ren råstyrka, dessutom beukar man inte behöva så mycket mothåll då.
Muttersnurra är mycket bättre om det får plats då den slår loss muttern istället för att dra loss den med ren råstyrka, dessutom beukar man inte behöva så mycket mothåll då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Japp en mutterdragare som man har till hjulen fanns bra mkt större o kraftigare mutterdragare men dem kan jag inte få dit utan att ta bort ac-kyaren o de vill ja inte då ac funkar perfekt
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Nu är hjulet borta startmotor metoden funkade klockrent.
Men själva spänn mekanismen hur funkar den alltså den som trycker på spänntrissan är de en fjäder eller?
Men själva spänn mekanismen hur funkar den alltså den som trycker på spänntrissan är de en fjäder eller?
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Vad bra att det gick bra med remskivan.
Hittade en manual på nätet till Lexus GS300 som är gratis att ladda ned.
http://rs543.rapidshare.com/files/15091 ... manual.pdf
Det står dock inte vilken årsmodell den är till, men motorkoden den är till är 2JZ-GE och det är väl den motor du har? (Ser ut så på Meca).
På sidorna 517-531 i pdf:en står om kamremmen (timing belt) och alla med den inblandade delar. Det ser ut som att du har en s.k. hydraulisk kamremsspännare, där man använder eexempelvis en liten 1,5 mm insexnyckel för att hålla den i position vid monteringen. Jag kan inte just det där (har bara bytt vanliga mekaniska kamremsspännare).
Hoppas detta är något till hjälp.
Hittade en manual på nätet till Lexus GS300 som är gratis att ladda ned.
http://rs543.rapidshare.com/files/15091 ... manual.pdf
Det står dock inte vilken årsmodell den är till, men motorkoden den är till är 2JZ-GE och det är väl den motor du har? (Ser ut så på Meca).
På sidorna 517-531 i pdf:en står om kamremmen (timing belt) och alla med den inblandade delar. Det ser ut som att du har en s.k. hydraulisk kamremsspännare, där man använder eexempelvis en liten 1,5 mm insexnyckel för att hålla den i position vid monteringen. Jag kan inte just det där (har bara bytt vanliga mekaniska kamremsspännare).
Hoppas detta är något till hjälp.
