Sida 1 av 1
Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: ons 23 jun 2010, 19:12:34
av fredde85
Ska byta kamrem på min lexus gs men får inte loss remhjulet som sitter fast i vevaxeln bulten sitter som berg har prövat med mutterdragare.
Större modell kan jag inte få dit utan att ta bort ac-kylaren o de vill jag inte då ac funkar perfekt.
Så hur ska man göra finns de någon hål bak i lådan som man kan sätta en bult i för att låsa startkransen?
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: ons 23 jun 2010, 21:17:08
av Tobbera
Det finns väll hål i hjulet för att sätta fast mothållet i? Minst två skrivhål brukar finnas. Därefter är det bara att köra med på 1m hävarm och skruva loss skiten.
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: ons 23 jun 2010, 22:32:37
av fredde85
Menar du remhjulet eller?
Ja kan då inte hitta något iallafall någon som vet om de ska finnas
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: tor 24 jun 2010, 00:01:08
av tobo
Vet inte vad proffsen säger, men på en av mina bilar körde jag med startmotorn. Fungerade klockrent. (Men motorn måste gå "åt rätt håll").
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: tor 24 jun 2010, 21:14:29
av Glenn
Med mutterdragare, menar du då ett så kallat "luftskaft" (typ spärrskaft fast luftdrivet) eller en "muttersnurra" (sån man har till hjulen) ?
Muttersnurra är mycket bättre om det får plats då den slår loss muttern istället för att dra loss den med ren råstyrka, dessutom beukar man inte behöva så mycket mothåll då.
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: fre 25 jun 2010, 09:40:08
av fredde85
Japp en mutterdragare som man har till hjulen fanns bra mkt större o kraftigare mutterdragare men dem kan jag inte få dit utan att ta bort ac-kyaren o de vill ja inte då ac funkar perfekt
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: fre 25 jun 2010, 14:39:14
av fredde85
Nu är hjulet borta startmotor metoden funkade klockrent.
Men själva spänn mekanismen hur funkar den alltså den som trycker på spänntrissan är de en fjäder eller?
Re: Hur få loss hårt sittande bult i vevaxeln lexus gs 300 95
Postat: fre 25 jun 2010, 20:41:41
av tobo
Vad bra att det gick bra med remskivan.
Hittade en manual på nätet till Lexus GS300 som är gratis att ladda ned.
http://rs543.rapidshare.com/files/15091 ... manual.pdf
Det står dock inte vilken årsmodell den är till, men motorkoden den är till är 2JZ-GE och det är väl den motor du har? (Ser ut så på Meca).
På sidorna 517-531 i pdf:en står om kamremmen (timing belt) och alla med den inblandade delar. Det ser ut som att du har en s.k. hydraulisk kamremsspännare, där man använder eexempelvis en liten 1,5 mm insexnyckel för att hålla den i position vid monteringen. Jag kan inte just det där (har bara bytt vanliga mekaniska kamremsspännare).
Hoppas detta är något till hjälp.
