bygga om från höger till vänsterstyrt?
bygga om från höger till vänsterstyrt?
Hej!
Har tidigare ägt en MR2 och avsaknaden av den är stor. Men jag har blivit sugen på cab men ej högerstyrt vilket leder mig till min fråga, Om man köper en cab från japan hur mycket bök är det att förflytta allt som ska förflyttas så att den blir vänsterstyrd och hur funkar det med besiktning och i papper osv efteråt?. Hur mycket jobb kan det handla om?, går det att köpa en vänsterstyrd MR2 och "bara" byta karossen på den?
Tacksam för svar.
Har tidigare ägt en MR2 och avsaknaden av den är stor. Men jag har blivit sugen på cab men ej högerstyrt vilket leder mig till min fråga, Om man köper en cab från japan hur mycket bök är det att förflytta allt som ska förflyttas så att den blir vänsterstyrd och hur funkar det med besiktning och i papper osv efteråt?. Hur mycket jobb kan det handla om?, går det att köpa en vänsterstyrd MR2 och "bara" byta karossen på den?
Tacksam för svar.
Re: bygga om från höger till vänsterstyrt?
Jag har varit inne på samma tankar och pratat med bilprovningen.
Svaret från dem var att dom registrerar inte rattsida så det är fritt att bygga om.
Jag tänkte köpa en vänsterstyrd krockad och flytta över allt från inklusive torpedvägg.
Svaret från dem var att dom registrerar inte rattsida så det är fritt att bygga om.
Jag tänkte köpa en vänsterstyrd krockad och flytta över allt från inklusive torpedvägg.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
MrTwo har gjort det. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Uhm, när jag pratade med SBP om det för länge sen sa dom att det krävs nån form av besiktning för att göra det, minns inte exakt vilken typ det var dock, kan ha varit en förenklad regbesiktning.
Men jag har ju faktiskt saldrig sett nåt i regpapper som talar om var ratten sitter.
Men jag har ju faktiskt saldrig sett nåt i regpapper som talar om var ratten sitter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Ett sätt är ju att blanda in en SFRO-besiktning som ombyggd fordon.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Mr Dezent
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Karlskrona
Ombyggt fordon ställer dock mer krav än så ...
Du måste skifta båda hjulaxlar mot helt annan typ alternativt genomföra omfattande förändringar i bilens stomme.
Skulle tro att enbart en vänsterkonvertering inte räknas som omfattande nog för det.
Du måste skifta båda hjulaxlar mot helt annan typ alternativt genomföra omfattande förändringar i bilens stomme.
Skulle tro att enbart en vänsterkonvertering inte räknas som omfattande nog för det.
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Mr Dezent skrev:Ombyggt fordon ställer dock mer krav än så ...
Att det krävs mer är sant, men frågan är hur mycket mer. Läge att montera nytt bromssystem kanske?
Fundera igenom vad det är du vill göra och kontakta en SFRO-besiktningsman så får du ordentliga svar på dina frågor.

Men så mycket "bara" är det nog inte att bygga om från högerstyrt till vänsterstyrt. Dock har du ju ingen motor att ta hänsyn till på en MR2 vilket är en fördel.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Tack för svaren, men det jag funderade över var om det gick att flytta alla "lackade" delar till en vänsterstyrd. Men det går väl antagligen inte på grund av att cabben måste få plats någonstans. Men Sedan läste jag att motorn sitter ju bak (som jag redan visste men inte tänkte på) vilket borde göra att kablar o sådant borde ju vara "lika långa" men att de "bara" ska dras åt vänster ist. för höger, trots att det låter lättare än vad det säkert är?. sen är ju problemet med styrningen men det får man väl ta en hjulaxel från en vänsterstyrd och sedan byta hela den inkl. rattstång? Hur mycket sitter det fram i bilen som måste dras om i sådant fall?, jag har som sagt väldigt dålig koll på vad som finns i bilen rent tekniskt och motormässigt osv. är det värt att göra det själv eller lämna ifrån sig det?. Man kanske kunde köpa en krockad mr2 (i bakvagn) och sedan kapa från torpedväggen framåt på vänsterstyrd och bakåt på högerstyrd och sedan sammanfoga de delarna? (självklart byta inredningen med mätarhus osv. men hur mycket skit blir det då med alla kablar som kommer bakifrån?
Ursäkta min inkompetens på området men har aldrig grejat mer än stereo och lite småsaker i bilarna jag ägt.
Ursäkta min inkompetens på området men har aldrig grejat mer än stereo och lite småsaker i bilarna jag ägt.
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
Njaa.. Motor+låda och bromsar så är man hemma med ombyggt. Ska man bygga om mer än så blir det amatörbyggt.Mr Dezent skrev:Ombyggt fordon ställer dock mer krav än så ...
Corollan jag körde SS med för några år sen var ett klockrent exempel.. Egentligen var lite mer ombyggt än nödvändigt på den. Hade inte behövt bygga om bakvagnen så mycket som jag gjorde.
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Kolla MrTwo's tråd på gamla forumet. Finns en del där. Se http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=14645
Daniel Nämnd 070-6298598