Sida 1 av 2

Drivknutarna - dela

Postat: tor 22 jul 2010, 20:36:14
av Qungen
Jag har en tanke på att byta lagret i mina drivknutar, men får inte isär dom. har hela axeln ute och tagit bort ringen som sitter intill lagret. sen såg jag i hayens boken att det bara var att slå lite, inte hjälper det inte. min fråga lyder då, kan det vara något mer man måste ta väck? tycker inte man kan ta isär mer utan att ta sönder :/ tacksam för all hjälp så man kan få den rullande igen :D

Re: Drivknutarna - dela

Postat: fre 23 jul 2010, 21:32:22
av Gt-4
Vad menar du med lagret i drivknuten?
Är det yttre eller inre knut du menar?

Re: Drivknutarna - dela

Postat: fre 23 jul 2010, 21:47:11
av Glenn
de enda lagren som finns i en drivknut är ju nållagren, fast dom brukar man väl iofs inte byta, utan man byter hela knuten.

Var rätt länge sen man gjorde det där men jag har för mej man brukade knacka ur "ytterändarna" på knuten med en smal mejsel inifrån, varvid
tätringen pajade, fast det gör ju inget om man ska byta hela knuten ändå.

Re: Drivknutarna - dela

Postat: fre 23 jul 2010, 22:03:37
av Gt-4
GT4 har inga tripod knutar iaf vet inte hur det är på GTI men tvivlar på det.
Är nog hela knuten han menar sig byta.
Såna är bara att knacka på inre ringen så släpper dom precis som Glenn skriver.
Dock så kan man få slå rätt hårt för att dom ska släppa ibland.

Re: Drivknutarna - dela

Postat: lör 24 jul 2010, 18:13:16
av Qungen
Det är tanken att jag ska byta hjullagret inne i knuten, har lite kontakter som kanske kan fixa fram. men då måste jag få ur knuten så man kan börja plocka ur det, vill ju inte förstöra något då den ska användas igen. kontot vill gärna spara några kronor, och nya knutar kostar 5500 kr/st så det blir lite pengar :D

Re: Drivknutarna - dela

Postat: lör 24 jul 2010, 20:39:35
av cheetah1
Hjullagret sitter väl ändå i navet?

Re: Drivknutarna - dela

Postat: lör 24 jul 2010, 22:54:46
av Qungen
Fel skrivet av mig, jag vill få väck den yttre knuten för att byta kulorna och allt i knuten :D

Re: Drivknutarna - dela

Postat: sön 25 jul 2010, 12:22:31
av Qungen
Hittade en gammal tråd här, och det verkar som om det är i princip omöjligt att få lös knuten utan att paja den. tråkigt må jag säga, får se om man kan fixa fram lite pengar då så man kan fixa nya knutar lr om man ska ta nya axlar från toyota.

Re: Drivknutarna - dela

Postat: tis 27 jul 2010, 09:34:49
av Neblade
:!: Detta är från en ST162, men jag misstänker att den ser liknande ut på ST182?
Bild0 002.jpg
Bild0 002.jpg (282.89 KiB) Visad 3197 gånger
Inga problem att slå loss yttre drivknut (slå på innerringen), samt därefter dela knuten(man vrider på inre ringen tills dess att man kan lossa en kula i taget).
Detta är dock en bild från när damasken hade gått sönder och jag gjorde rent knuten, tror inte man tjänar mycket på att bara byta kulor, då det brukar bli fördjupningar i anliggningsytan på yttre banan.

Re: Drivknutarna - dela

Postat: tis 27 jul 2010, 11:31:45
av Fnys
Flyttad till Forumindex ‹ Toyota ‹ Teknik - Service & reparationer