vandrande ljud!
- Engen
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
vandrande ljud!
När jag kör toyotan så finns där ett ljud! Låter väldigt väldigt likt ett hjullager som är på väg att ge upp ljudet förstärks när jag bromsar, dock ingen skillnad om man svänger.. hade bilen inne på service hos toyota och påpekade problemet, Dom hittade inget fel på verken hjullager eller bromsar.. allt va topp notch! Dock sa mecken att det fanns en bromskant på skivan som kunde för oväsen vid bromsning,, Men låter det även medans man kör? Funderar på om Däcken kan orsaka liknande ljud.. Kan dock inte påminna mig att bilen lät så när jag köpte den..!! Riktigt störande ljud för en Pedant!! nån som har nå tipps ?
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: vandrande ljud!
Vad har du för däck på bilen? Dom kan bli taggiga, särskilt på insidorna, vilken du känner om du smeker däcken med handen
Kan bli ett jävla oväsen av detta, likt ett dåligt hjullager!

---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Låter ju likt de ljudet som uppstår vid en kant på bromsskivan. Svarva om marginalerna tillåter eller byt.
Avensisens skivor är ganska mjuka, 2 omgångar klossar i genomsnitt går att förbruka på en omgång skivor, jämfört med 3 omgångar klossar på de flesta andra modeller.
Men det gäller ju bara om inte skivorna rostat så de måste svarvas eller bytas förstås.
( Noteringar som en Taxiförare förde på sin Avensis ang förbrukningsmaterialet )
Avensisens skivor är ganska mjuka, 2 omgångar klossar i genomsnitt går att förbruka på en omgång skivor, jämfört med 3 omgångar klossar på de flesta andra modeller.
Men det gäller ju bara om inte skivorna rostat så de måste svarvas eller bytas förstås.

( Noteringar som en Taxiförare förde på sin Avensis ang förbrukningsmaterialet )

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Är den servad ordentligt så växellådsoljan är bytt när det ska?
Skulle ju eventuellt även kunna vara kassa lager i lådan.
Skulle ju eventuellt även kunna vara kassa lager i lådan.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
PierreW: Varför har dom valt att ha mjukare skivor på Avensis, kan man undra? Kan det finnas nån tanke bakom?
- Engen
- Kontakt:
Bilen är servad enligt Bok och hos toyota och den har gått 10 000 mil drygt..!! Har BF goodrich eller Goodyear..däck. minns inte.. kan kolla,, anser att dom känns av den hårdare sorten.. Ljudet låter även om man kopplar ur och växellådan känns bättre än på många andra bilar jag någonsin kört.... Men även om man har en så kallad bromskant på skivan som mecken säger att jag har borde väl ljudet bara uppstå när man bromsar eller?
Lurar fan ändå på om det är däcken som gör grundljudet och att det förstärks när man bromsar pga kanten på skivorna.. ska fan prova och montera vinterdäcken bara för att kolla ....!!! Spinn gärna på mera om ni kommer på något!!
Lurar fan ändå på om det är däcken som gör grundljudet och att det förstärks när man bromsar pga kanten på skivorna.. ska fan prova och montera vinterdäcken bara för att kolla ....!!! Spinn gärna på mera om ni kommer på något!!
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Nej kanten på skivan kan orsaka ljudet även när du inte bromsar då klossarna alltid ligger an lite granna mot skivan, och då förstärks ljudet ganska logiskt vid bromsning 
Det är samma skivor på Corolla Verso också. Lika mjuka där, bara bult mönstret som skiljer.
Men kolla om det finns Brembo på Mekonomen eller hos annan handlare. Kanske billigare och bättre stål i dem om du ska byta.
Bosch skivor och klossar har inbyggt skrik från fabrik.
Vi skojade alltid om det på Toyota när vi skulle byta klossar, att vi skulle fråga kunden om han ville ha klossar med eller utan skrik monterade, tyvärr blev de alltid dom med skrik då vi inte hade så mycket att välja på

Inte en aning, fråga Bosch som tillverkar brôten, typ alla andra Toyotamodeller har Advics osv, är väl bättre stål i dem antar jag än Tyskarnas gamla nedsmällta kanoner från WW2.Speedo skrev:PierreW: Varför har dom valt att ha mjukare skivor på Avensis, kan man undra? Kan det finnas nån tanke bakom?

Det är samma skivor på Corolla Verso också. Lika mjuka där, bara bult mönstret som skiljer.

Men kolla om det finns Brembo på Mekonomen eller hos annan handlare. Kanske billigare och bättre stål i dem om du ska byta.
Bosch skivor och klossar har inbyggt skrik från fabrik.
Vi skojade alltid om det på Toyota när vi skulle byta klossar, att vi skulle fråga kunden om han ville ha klossar med eller utan skrik monterade, tyvärr blev de alltid dom med skrik då vi inte hade så mycket att välja på

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Engen
- Kontakt:
iofrs så har du väl rätt i det men det lät drygt tyckte jag..,! kanske e så enkelt.. Byta skivor nästa
=
Tack för alla svar! MVH/ adde

Tack för alla svar! MVH/ adde