gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Som topicen lyder. Skulle vilja ha lite info om era gt4or. Vikt och bränsleförbrukning samt hk nm kanske lite minus och plus. Typ tålighet av drivlina motor. Tex.
Gt4 st165.
Hk 185
Nm 300
Vikt 1570kg
L/mil 0,95 bl.
0-100kmh 7.8sek.
Drivlina förutom koppling tål ca 400hk. Motor ca 450hk.
Bara ett ex vet inte om det stämmer bara gissningar och lite man snappat upp här.
Funderar på att köpa gt4 eller mk3 men vet för lite om gt4 orna. Speciellt dom senare.
Gt4 st165.
Hk 185
Nm 300
Vikt 1570kg
L/mil 0,95 bl.
0-100kmh 7.8sek.
Drivlina förutom koppling tål ca 400hk. Motor ca 450hk.
Bara ett ex vet inte om det stämmer bara gissningar och lite man snappat upp här.
Funderar på att köpa gt4 eller mk3 men vet för lite om gt4 orna. Speciellt dom senare.
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Tex om nåt är känsligt . Typ synkringarna på st165
Minus. Synkringar
Minus. Koppling
Plus. Billig
Plus rally klenod
Minus. Synkringar
Minus. Koppling
Plus. Billig
Plus rally klenod
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Är lite nyfiken på st205 gt4 som jag såg nånstas vägde bara 1390kg ?? Stämmer detta? Fyrhjulsdrift och turbo med en sådan låg vikt.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
st205 har superbra transmission. Kopplingen pallar inte klistrad och upprepade launcher men den duger ok ändå.
går lätt att köra en st205 på motorvägen på 0.8liter milen
De flesta jag vägt in har vägt runt 1350-1400 helt standard, men reservhjul, ac etcetc.
skitbra bilar. bara att köpa. funkar som bruks (om än lite bullirg) skitbillig försäkring etc.
går lätt att köra en st205 på motorvägen på 0.8liter milen
De flesta jag vägt in har vägt runt 1350-1400 helt standard, men reservhjul, ac etcetc.
skitbra bilar. bara att köpa. funkar som bruks (om än lite bullirg) skitbillig försäkring etc.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Toyotas fabriksuppgift är tydligen 1380Kg (vilket är mindre än en impreza WRX, trots att imprezakillarna brukar gnälla om hur tung ST205 är) ..Jag vet dock inte hur japanerna väger, troligen bil utan vätskor eller nåt sånt ? ..vägverkets viktuppgift är ju horribelt hög iaf.
Ska dessutom göra 0-100 på 6.1 sekund fabriksuppgift, vilket ju får sägas vara bra. (tror att best motoring till och med kom under det vid deras test ?)
..Skitbillig försäkring kan jag ju dock inte påstå, jag betalar 11700:-/år eller nåt helförsäkrat, och då är jag över 30 och har 15 skadefria år.. en fem år nyare saab 9-5 aero är tex markant billigare att äga trots liknande effekt. ..Men visst, för att vara den bilen det är så är väl försäkringen "hyfsad". Det är tex mindre än halva priset mot en BMW M3 av liknande årsmodell
Ska dessutom göra 0-100 på 6.1 sekund fabriksuppgift, vilket ju får sägas vara bra. (tror att best motoring till och med kom under det vid deras test ?)
..Skitbillig försäkring kan jag ju dock inte påstå, jag betalar 11700:-/år eller nåt helförsäkrat, och då är jag över 30 och har 15 skadefria år.. en fem år nyare saab 9-5 aero är tex markant billigare att äga trots liknande effekt. ..Men visst, för att vara den bilen det är så är väl försäkringen "hyfsad". Det är tex mindre än halva priset mot en BMW M3 av liknande årsmodell

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Min st205a vägde 1352kg utan förare och 3/4 tank, då hade jag lättat den på runt 50kg, Men hade as tunga r-däck på den, vägde 23kg st. så 1500kg tjänstevikt på dom som de står på transportstyrelsen stämmer nog ganska bra.
Och det är skitbillig försäkring på dom, betalar 5900kr hel/helår
är 27år gammal, men bor i Blekinge.
Bränsleförbrukningen ska du nog inte fråga mig om, snittar nog 2liter/mil
Och det är skitbillig försäkring på dom, betalar 5900kr hel/helår

Bränsleförbrukningen ska du nog inte fråga mig om, snittar nog 2liter/mil
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Men då är väl st205 den lättaste gt4 an eller?. Jag tycker det låter väldigt bra.
Hur mkt mer än original effekten klarar kopplingen bpu?
Upplever ni dom pigga med tanke effekt kontra vikt? Fyrhjuls driften trögar ju en del.
Det där ned försäkring tycker jag låter bra. Har ägt bmw isar som har kostar mej 17.000kr helår halvförs.
Men 2liter milen måste väl vara hård körning?
En dum fråga kanske men dom finns normal styrda va?
Hur är det med dom andra gt4 modellerna?
Hur går en gt4 jämnfòrt mk3 eller bmw?
Hur mkt mer än original effekten klarar kopplingen bpu?
Upplever ni dom pigga med tanke effekt kontra vikt? Fyrhjuls driften trögar ju en del.
Det där ned försäkring tycker jag låter bra. Har ägt bmw isar som har kostar mej 17.000kr helår halvförs.
Men 2liter milen måste väl vara hård körning?
En dum fråga kanske men dom finns normal styrda va?
Hur är det med dom andra gt4 modellerna?
Hur går en gt4 jämnfòrt mk3 eller bmw?
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
205an är den lättaste av dom 3 generationerna.
st165 o st185 är i stort sätt samma bil med olika skal.
st205 är en helt ny bil.
Det är lika stor skillnad på st185 till st205 som på supra mk3 till mk4, tycker jag.
japp st205an finns som västerstyrda.
Ang bränsleförbrukningen så har jag bara bilen till bus/lek inte som brukis
Tror jag låg på 0,86 när jag körde hem den genom Tyskland
Så den drar minst av GT4orna.
st165 o st185 är i stort sätt samma bil med olika skal.
st205 är en helt ny bil.
Det är lika stor skillnad på st185 till st205 som på supra mk3 till mk4, tycker jag.
japp st205an finns som västerstyrda.
Ang bränsleförbrukningen så har jag bara bilen till bus/lek inte som brukis
Tror jag låg på 0,86 när jag körde hem den genom Tyskland
Så den drar minst av GT4orna.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Jag körde på runt litern när jag hade min till och från jobbet, men jag har ju rätt tung gasfot då.
Precis som flera andra toyotor verkar dom dra extremt mycket vid kallstarter och korta resor, men vara ganska snåla vid långresor även om man gasar på.
ST205 är iaf garanterat snålare än ST165 och ST185.. det beror nog på den helat nya motorstyrningen skulle jag tro.
Precis som flera andra toyotor verkar dom dra extremt mycket vid kallstarter och korta resor, men vara ganska snåla vid långresor även om man gasar på.
ST205 är iaf garanterat snålare än ST165 och ST185.. det beror nog på den helat nya motorstyrningen skulle jag tro.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: gt4 gen1-2-3 vikt,hk,bränsleförb?
Jag största fördelen med st205 är vikten och bensinförbrukningen tycker jag.
Bränsleförbrukningen beror på att dom har bättre sensorer, st185 och st165 har afm och st205 har map mätare.
map är också bra för det är lättare att hitta plug and play sprut till.
ST185 har 204 eller 208hk original beroende på om det är carlos saintz eller den vanliga.
Ioch med att jag kör st185 så måste man ju ändå säga att det finns vissa fördelar med den
blocket på st185 är starkare än st205. Fast det är bara viktigt om du ska gå över 400hk
Själv tycker jag ju att st185 är klart snyggaste gt4.
Kör själv med både växellåda och turbo från st205 i min st185.
Bränsleförbrukningen beror på att dom har bättre sensorer, st185 och st165 har afm och st205 har map mätare.
map är också bra för det är lättare att hitta plug and play sprut till.
ST185 har 204 eller 208hk original beroende på om det är carlos saintz eller den vanliga.
Ioch med att jag kör st185 så måste man ju ändå säga att det finns vissa fördelar med den
blocket på st185 är starkare än st205. Fast det är bara viktigt om du ska gå över 400hk
Själv tycker jag ju att st185 är klart snyggaste gt4.
Kör själv med både växellåda och turbo från st205 i min st185.