Hej
Jag har på frugans Rav4 -01 felkoderna p0172 och p0175, har i våras bytt en tändspole på Toyota verkstad, motorlampan hade då lyst en tid, plötsligt gick bilen på tre cylindrar. Efter bytet av tändspole har motorlampan ädå lyst. Motorn gick dåligt på tomgång när den blivit varm, rengjorde luftmassamätaren då blev tomgången bra, trodde jag fixat felet men motorlampan lyser åter.
Tror nu att det lossnat bitar från katalysatorn då det skramlar i avgassytemet ungefät mitt under bilen, (inget grus på skydds/värmeplåtar). Ska lossa sytemet för att se om min teori stämmer
Någon med erfarenhet av dessa felkoder P0172 och p0175, sytem to rich bank1, bank2.
Bilen har gått 11000 mil.
Felkod p0172 och p0175
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Partille
- Land (Country): Sveden
Re: Felkod p0172 och p0175
Hej,
Bifogar en länk till en engelsk sida. Det handlar om för mycket bränsle med det kan tydligen bero på mycket.
http://translate.google.se/translate?hl ... 6prmd%3Ddf
Du kan ju kolla lite och bocka av, utesluta.
Jag har ingen egen erfarenhet av de koderna.
mvh
Bifogar en länk till en engelsk sida. Det handlar om för mycket bränsle med det kan tydligen bero på mycket.
http://translate.google.se/translate?hl ... 6prmd%3Ddf
Du kan ju kolla lite och bocka av, utesluta.
Jag har ingen egen erfarenhet av de koderna.
mvh
Re: Felkod p0172 och p0175
Har bytt luftmassamätaren och kört bilen snart en vecka, verkar som att den är ok nu.
Frågade Toyota om p0172 och p0175 de svarade att det kunde vara luftmassamätaren så även om man läser på internet.
Skramlet från avgassystemet kan väl vara att ngt lossnat invändigt i främre ljuddämparen.
Frågade Toyota om p0172 och p0175 de svarade att det kunde vara luftmassamätaren så även om man läser på internet.
Skramlet från avgassystemet kan väl vara att ngt lossnat invändigt i främre ljuddämparen.