Sida 1 av 1

V-Tempmätare, öppen vevhusventilation, växellåda GT4

Postat: fre 17 sep 2010, 21:01:30
av Jonte
Hallå hallå..!

Efter att jag monterat mitt megasquirt så slutade vattentempen (original) inne i bilen att fungera. När jag startar bilen går står mätaren på 0 men direkt bilen blir kring 40 grader åker tempmätaren i botten på det varmaste. Jag har provat att byta givare men ändå samma fel. Några idéer?

Sen hur fungerar vevhusventilationen? Är det bara en slang från ventilkåpan och en från insuget? Hur har ni gjort ni som kör med öppen vevhusventilation? :) Just nu har jag bara temporärt pluggat slangen från insuget och dragit ut den från ventilkåpan med en lång slang bak under bilen.

Sen problemet jag stör mig mest på. Växellådan går hur bra som helst, ibland, men ibland limmar den fast växlarna! dock bara när jag kör på låga varv och det är endast 1-2 och 3an som limmar fast ibland.. det händer som inget när jag trycker in kopplingen, fast man känner att kopplingen tar. Jag har fullt med olja i lådan, har luftat kopplingen (som är nybytt). Jag köpte lådan, en cs låda, samtidigt som jag bytte kopplingen så jag har inte provkört med lådan innan kopplingsbytet. Vad kan detta bero på? :(

Tacksam för svar :)

Re: V-Tempmätare, öppen vevhusventilation, växellåda GT4

Postat: fre 17 sep 2010, 23:47:43
av behr
Vattentempmätaren:
Det sitter ett kontaktdon vid original ECU som ansluter motorns kabelhärva med den som bland annat går till instrumenten. I det donet finns det en tunn brun (tror jag det var) tråd som måste jordas till blocket för att tempmätaren ska funka. Kolla kopplingschemat för instrumenteringen så ser du den.

http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... index.html

Vevhusvent:
Ventilkåpa -> Catchtank -> Filter eller till innan turbon.
Catchtanken är inte helt nödvändig. Ventilkåpan har en inbyggd oljeavskiljare som funkar ok. Men ett filter bör du ha om du ska köra öppen...

Re: V-Tempmätare, öppen vevhusventilation, växellåda GT4

Postat: lör 18 sep 2010, 00:29:35
av Glenn
använder din megasquirt samma tempgivare ? iofs borde MS vara beprövat men om dess ingång är lite för lågohmig borde det kunna bli sådär ?


Du har inte rostig splinesaxel på lådan ? har för mej man kan få liknande problem då, men jag kan inte riktigt klura ut varför.

Re: V-Tempmätare, öppen vevhusventilation, växellåda GT4

Postat: lör 18 sep 2010, 11:54:46
av Jonte
Tack Behr, ska prova jorda den kabeln nu i helgen. Jag har slitit ut alla kablar där så :D
Hur sitter vevhusventen original då? är det bara en slang från ventilkåpan och en från insuget?

Glenn: Jag har inte samma givare till MS som till tempmätaren i panelen.

Inge rost/skador på den axeln vad jag minns, men det var ca ett år sen jag satt dit lådan.. Jag har nu först i sommar fått igång bilen!
Kan det vara att jag har fel olja i lådan? (Minns inte exakt vad det är för olja jag har i lådan nu, köpte den av toyota som hade den på fat)

Tack för era svar!

Re: V-Tempmätare, öppen vevhusventilation, växellåda GT4

Postat: tor 23 sep 2010, 12:45:58
av Jonte
behr skrev:Vattentempmätaren:
Det sitter ett kontaktdon vid original ECU som ansluter motorns kabelhärva med den som bland annat går till instrumenten. I det donet finns det en tunn brun (tror jag det var) tråd som måste jordas till blocket för att tempmätaren ska funka. Kolla kopplingschemat för instrumenteringen så ser du den.

http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... index.html

Vevhusvent:
Ventilkåpa -> Catchtank -> Filter eller till innan turbon.
Catchtanken är inte helt nödvändig. Ventilkåpan har en inbyggd oljeavskiljare som funkar ok. Men ett filter bör du ha om du ska köra öppen...
Tack för dina tips. Det var "den tunna bruna" som skulle jordas :)

Det känns även som att det är kopplingen som glider dåligt, för när lådan limmar en växel så brukar den hoppa ur igen när varvtalet sjunker och kopplingen fungerar då som vanligt igen..
Är det bara att köra vidare & hoppas att det ger sig? Eller är det lika bra att ta lös lådan och kolla om splinsen på axeln är skadad?