Annnan skrev:Spånar lite på att fixa motorvärmare till Yarisen eftersom den drar så fruktansvärt mycket bensin, jag blir ju ruinerad på pluttbilen

Sambons A4 1,8T drar lika mycket, gosch!
Vill då ha en slangvärmare. Nån som har nå tips?
Lite generellt om värmare och mina egna erfarenheter.
Det finns väl egentligen bara 2 alternativ, Defa och Calix.
Jag föredrar att arbeta med det sistnämnda, då jag tycker deras modellanpassade satser passar bättre och känns mer genomarbetade.
Deras kablar och kabelskarvar är helt enkelt av bättre kvalité i mitt tycke.
Slangvärmare har en stor fördel och en stor nackdel, och det är värmen i båda fallen.
Vattnet värms fort upp och cirkulerar bra i systemet, nackdelen är att det ibland blir lite för varmt så slangen tar skada och tillslut spricker.
Har sett detta allt för många gånger och vi avrådde sedan kunder från att köpa dessa för att slippa framtida problem.
Monteringskostnaden bör vara högre på en slangvärmare då den tar längre tid att få dit och det skall luftas kylsystem osv efteråt.
En gammal hederlig "doppvärmare" som man monterar genom att dra ut en frostplugg finns inte till många bilar idag, då Aluminiumblocken saknar frostpluggar helt enkelt.
Alternativen som kvarstår är då ett utanpåliggande element som fästes antingen på Motorblocket eller på Oljetråget.
Vilket av dem det är beror lite på modell och motor. Funkar faktiskt riktigt bra då det blir induktionsvärme på blocket, eller va fasen de heter.
Sen finns det vad jag tycker är den smartaste lösningen ever, i alla fall på Toyota.
Det finns nämligen ett element som vi kallar "pitten"
Den monterar man i ett hål på blocket som Toyota varit smarta och gjort redan i gjutningen av motorn på fabriken

Smörj in med Zinkpastan som följer med, tryck in den i hålet och känns så clipset låser, färdigt! Det är så genialt så ja vet inte vad.
Aldrig går dom sönder, inget söl med kylarvatten och den värmer motorblocket precis vid en vattenkanal, lite beroende på vilken modell det är.