Sotigt tändstift i Previa-94, 2,4 l

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Sotigt tändstift i Previa-94, 2,4 l

Inlägg av bnkt »

Hej.

Jag har problem med bränsleförbrukningen i min Previa. Jag har inte räknat ut exakt vad den drar, men den drar för mycket i alla fall. Förra vintern hade jag stora startproblem vid - 20 eller lägre. Efter några dagar kom jag på att den startar lätt om jag trycker ner gasen lite. Det tycker jag tyder på för mycket bränsle, vilket reder upp sig när jag gasar=mer luft.

Jag kom också att tänka på när jag bytte tändstift förra vintern så var ett av stiften väldigt sotigt, så pass mycket att det gick tungt att gänga ur. Vad kan detta bero på? En dålig spridare? Samtidigt med stiften byttes också fördelarlock, rotor och tändkablar.

Nu är jag LITE trött på bensinförbrukningen och tar tacksamt emot alla tips och vilda ideer från alla duktiga människor här på forumet om vad det kan vara för fel på min bil. Skulle gärna lämna in bilen på verkstad, men börsen är liten och tom....... :(

Redigerat 110105: Finns det någon vänlig själ som vet hur man kollar felkoder, och har en förteckning över dessa?

Tack på förhand!

Mats i Arboga
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Sotigt tändstift i Previa-94, 2,4 l

Inlägg av cheetah1 »

http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Felkoder

Skulle jag tro funkar på din också. För inte hade dom uppfunnit OBD 1994?

Diagnostikuttaget är en liten gråsvart låda märkt "DIAGNOSTICS".
bnkt

Inlägg av bnkt »

cheetah1 skrev:http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Felkoder

Skulle jag tro funkar på din också. För inte hade dom uppfunnit OBD 1994?

Diagnostikuttaget är en liten gråsvart låda märkt "DIAGNOSTICS".

Tack för svaret, men törs jag chansa på att det funkar i min bil också? Kan det inte hända nåt om jag byglar två stift som inte får byglas? Och hur vet jag att felkodern är samma?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Felkoderna är samma och har du uttaget är det så det fungerar. Jag tänkte mer om den hade OBD istället för det gamla uttaget.
bnkt

Inlägg av bnkt »

cheetah1 skrev:Felkoderna är samma och har du uttaget är det så det fungerar. Jag tänkte mer om den hade OBD istället för det gamla uttaget.
Nu har jag hittat uttaget märkt "diagnostics", men jag inget märkt med T eller E1. Däremot finns det 5 uttag märkta Tt, Ts, Tc, TE1, TE2. Själva tillägget till T:et sitter en halvrad nedanför. Ska jag tolka det som så att det är tillägget som gäller? I såna fall är uttag E1 i själva verket märkt TE1, och T uttaget märkt Tt.
Skriv svar