Köpråd: 4wd Toyota
-
- Årsmodell: 0
- PostOrt: 982 32
- Land (Country): Sverige
Köpråd: 4wd Toyota
Hej igen,
4-Runnern som jag var intresserad av har blivit såld, så blir inget mer med den.
Men nu vill jag höra med alla Toyota experter vad som är den bästa 4wd Toyota har för pengarna, mina pengar vilket inte är så mycket, på sin höjd 30-40k.
Ser att det finns nästan enbart Corolla Touring på blocket.se. Är detta en bra bil?
Jag kör inte alltför mycket, på sin höjd 2000 mil om året, men behöver en kombi och vill gärna ha 4wd eftersom det är fantastiskt!
Fler förslag på en bra, billig bil?
4-Runnern som jag var intresserad av har blivit såld, så blir inget mer med den.
Men nu vill jag höra med alla Toyota experter vad som är den bästa 4wd Toyota har för pengarna, mina pengar vilket inte är så mycket, på sin höjd 30-40k.
Ser att det finns nästan enbart Corolla Touring på blocket.se. Är detta en bra bil?
Jag kör inte alltför mycket, på sin höjd 2000 mil om året, men behöver en kombi och vill gärna ha 4wd eftersom det är fantastiskt!
Fler förslag på en bra, billig bil?
-
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Köpråd: 4wd Toyota
Bra är ju relativt...
En GT4 är ju bra. Fast inte så mycket kombi.
Är det en skogsmulle du söker?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
Jovisst är det så..srylul skrev:Bra är ju relativt...
Jao är ju en mulle själv så vill ju ha en passande bil. Sen när man bor här uppe i ödemarkerna vill då inte jag ha nån superlåg, sportaktig bil. En kombi är ett måste annars får man ju inte med geväret, flugspöet och hunden.

Måste kunna dra skotern också då och då...
-
Hur funkar 4wd på Corollan? Andra problem, toppen etc?
Är sugen på en Outback men efter lite research så har de tydligen problem med toppen efter 20k mil eller nåt sånt, plus att Corollan ligger bättre i pris för samma år, tom. nyare, och färre mil.
Är sugen på en Outback men efter lite research så har de tydligen problem med toppen efter 20k mil eller nåt sånt, plus att Corollan ligger bättre i pris för samma år, tom. nyare, och färre mil.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
GT4'an är inte speciellt låg, dne tar sej fram rätt bra.. dock så är det ju kanske ändå inte den bilen du ska ha, dom är ganska dyra att äga och så 
corolla 4wd brukar vara svårhittade för vettiga pengar då den av nån anledning verkar köpas av alla hästtjejer. ..Dom som finns för vettig peng brukar vara riktigt risiga.
Du har inte funderat på typ en äldre landcruiser eller hilux ? beror ju lite på vilken komfort du vill ha förstås.

corolla 4wd brukar vara svårhittade för vettiga pengar då den av nån anledning verkar köpas av alla hästtjejer. ..Dom som finns för vettig peng brukar vara riktigt risiga.
Du har inte funderat på typ en äldre landcruiser eller hilux ? beror ju lite på vilken komfort du vill ha förstås.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
Kan inte hästtjejerna ta hästen istället?Glenn skrev:GT4'an är inte speciellt låg, dne tar sej fram rätt bra.. dock så är det ju kanske ändå inte den bilen du ska ha, dom är ganska dyra att äga och så
Nog har jag funderat, men de är inte heller lätta att hitta. Landcruiser i min prisklass hamnar på 80-talet, och de äldre Hilux på blocket verkar bara ha 2 dörrar, vill helst ha double cab om man skulle välja en pick-up.
Därför jag kollade på en 4-runner men då börjar det bli såpass stora bilar med större motorer, däck = kostnader.. Därför jag är ute efter en vanlig kombi med 4wd.
Kör absolut ingen offroad, utan bara vanlig körning, men mycket på lite sämre grusvägar därför jag vill ha en billigare bil.
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
Det finns ju lite äldre rav4or också kanske kan vara något för dig. Fram t o m 99 har en drivlina näst intill identisk med den i celica gt4 samt den välbeprövade 3s-fe motorn som har suttit i flera toyotor innan.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
-
Jo har haft ett öga på dem också, är inte helt fel.Larco skrev:Det finns ju lite äldre rav4or också kanske kan vara något för dig. Fram t o m 99 har en drivlina näst intill identisk med den i celica gt4 samt den välbeprövade 3s-fe motorn som har suttit i flera toyotor innan.
En i jaktlaget har en sån och han är då nöjd med RAV4:an.
Vilka årsmodeller ska man hålla sig borta från på RAV4?
Vilka för Corolla 4wd?
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
Det finns väl inga direkta årsmodeller man behöver hålla sig borta ifrån vad jag vet men det skedde ju ett generellt generationsbyte år 2000. Då nya motorer kom med motorblock i aluminium, variablaventiler, OBD2 osv. Inget problem, men många av de äldre motorerna har ju funnits med sedan tidiga 80talet med ändringar över tiden så klart men poängen är att de är mycket välbeprövade och pålitliga.seww skrev:Jo har haft ett öga på dem också, är inte helt fel.
En i jaktlaget har en sån och han är då nöjd med RAV4:an.
Vilka årsmodeller ska man hålla sig borta från på RAV4?
Vilka för Corolla 4wd?
Vissa bilar hade problem med hög oljeförbrukning pga porösa motorblock eller om det nu var felaktiga kolvringar, minns inte exakt. Det var väl framför allt på avensis och yaris på årsm. runt 98 de problemen fanns men även vissa andra har jag för mig. Hur vidsträckande problemen var vet jag inte men jag har hört talas om det iaf.
Hittar du en välvårdad bil som känns rätt för dig så är det ganska skottsäkert. Jag har iaf nu kört ca 6000 felfria mil i min corolla 99 som nu har gått 19200 mil. Eller, okey jag har bytt bakre delen av avgassystemet då det hade ett litet hål i det. Jag är övertygad om att den rullar minst 40000 utan några bekymmer

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88