Köpråd Toyota Corolla -02 ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
icka
Årsmodell: 0
Land (Country): se

Köpråd Toyota Corolla -02 ?

Inlägg av icka »

Jag är ute efter att köpa en begagnad bil i 40'-50' kronorsklassen.

Jag har fått nys om en Toyota Corolla -02a.
Motorstorleken vet jag inte än. Han nämnde något om Sol som jag antar är utrustningspaketet. Manuell, bensinare. Tror den är halvkombi.

Den har gått dryga 20000 mil och han vill ha 50' för den, enligt uppgift ej förhandlingsbart.

Eftersom det är på annan ort kommer jag inte ha tillfälle att titta på den förrän på lördag och jag vill veta så mycket som möjligt innan jag kommer dit.

Vad jag är ute efter:
En pålitlig bil som är driftssäker och inte kräver stora reparationer (eller små för den delen - tanka, tvätta, fylla olja och spolarvätska är jag däremot duktig på). Den ska vara hyfsat fräsch och någorlunda representativ när jag tar den till jobbet. Kostnaden skall hålla sig runt 30kr/mil räknat på 1000 årliga mil. (Använder kv:s räknesnurra)

Vad jag undrar:
- Är 50000 för en Toyota Corolla -02 Sol som gått 20000 mil ok? Själv tycker jag det låter som många mil!
- Vilka fel bör jag vara extra uppmärksam på när jag kollar bilen/dokumentationen?
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Toyota Corolla -02 ?

Inlägg av tobo »

Testade lite snabbt och fick fram ett "privatpris" på 25 200 - 30 800 kr här:
http://www.bilpriser.se/bilvardering/?r ... d7342a3854
icka

Inlägg av icka »

Tack, helt suverän länk jag fick där!

Och dessutom fick jag svart på vitt att det var mycket pengar för så många mil. Han får nog leta reda på en annan köpare om han inte vill gå ner en del i pris...
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Inlägg av tobo »

Tack. Dock gick jag in nu efteråt på Blocket och där ligger samtliga Corolla -02 - till salu av privatperson, ovanför 50.000 i begärt pris. :wtf: Så kanske den där värderingssiten ligger lite väl lågt i värderingen? titta gärna själv på Blocket. :)
icka

Inlägg av icka »

Jo, jag gjorde en koll och generellt ligger alla privatsålda bilar högre på Blocket än på värderingssajten.

De flesta som jag kollade på låg dock 5-10tusen över, medan erbjudandet jag fick låg 15-20 över. Bara det är en maffig skillnad, och dessutom brukar det finnas en viss prutmån på Blocket vilket inte finns på denna bil. (har han sagt)

Men jag fortsätter kolla efter Toyota Corolla, och gärna såpass ny att den har kamkedja!
navkapsel

Inlägg av navkapsel »

Corolla är det klokaste valet. :thumbup: Det driftsäkraste du kan hitta.

20 000 mil är inget alls för en bil, skötsel och skick är det man ska gå efter och eftersom det innebär ett lägre inköpspris när en bil rullat några mil känns inte någon eventuell reperation så farlig.

Inte mycket att tänka på vid köp av Corolla. Det vanliga man kollar på alla bilar: Rost. Lackens skick. Testa växlar, bromsa hårt, att bilen inte drar snett när du släpper ratten, lyssna efter missljud från motor även när du varvar, låt säljaren gasa. Missljud när du gasar upp den häftigt i olika farter, kolla så att ratten inte vibrerar i olika farter.

Själv skulle jag rekommendera en 00-01, tror de hade kamkedja? Om nu det är så viktigt, inte så dyrt att byta på deessa. Dessa ser lite personligare och sportigare ut med. Tycker också att sittdynan är bättre utan ihoptryckta kanter som hindrar från att sitta bredbent som alla vill göra emellanåt, variation är bra vid körning men en smaksak det där med stolar. Billigare i inköp med. Men inte lika säkra som 02- men säkrare än 97 och äldre som är farliga.
Skriv svar