Köpa DX Corolla

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Rx_37
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983

Köpa DX Corolla

Inlägg av Rx_37 »

Hej, precis reggat här på forumet och jag tänkte ställa lite frågor av er "som vet" :D

Har kollat lite smått på att köpa en 1982-1984 KE70 Corolla till sommaren/hösten för bruk nästa vinter. Främst då inriktad på 2 dörrars Sedan modellen med 1.3l motorn då de är vanligast häromkring. (Jag bor i Finland btw).

Så vad kan ni säga om dem? Är det "problembilar" eller fungerar de relativt bra? Man lär ju inte hitta en rostfri förstås om man inte har tur. Får man enkelt tag på delar som passar denna bil mera eller är det närmaste skrot som gäller? Finns det uppgraderingsgrejer t.e.x coilovers, bromsar å sånt roligt som passar direkt eller måste man bygga allt själv?

Hur är motorn? Vet ingen modellbeteckning på just denna 1.3L eller växellådan. Det är ju ingen raket förstår jag :D Hur gillar den trim? Lyfta av toppen å porta/plana med nytt grenrör etc. Billigt trim då främst. Kan man byta till t.ex. en 4A-FE motor + box utan större modifikationer/komplikationer? Finns det växellådor som skulle passa den motorn i denna bil?

Är ingen höjdare på att skruva direkt då jag tänkte jag skulle köpa en bil (exempelvis denna KE70) och lära mig lite mer.
Rx_37
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983

Re: Köpa DX Corolla

Inlägg av Rx_37 »

Ingen som har erfarenhet av dessa bilar?
Skriv svar