Vad är det för ett jä-la trams?!
Väljer man den stora dieselmotorn kan man enbart få den med utrustningsnivå Business. I Business till skillnad från Grund får man exempelvis inget reservhjul, utan enbart en "däckreparationssats". Skulle det vara högre standard? Vad gör jag när jag står där med min "däckreparationssats" när halva fälgen ligger 100 meter bakom bilen för att jag har kört på en stor sten? Eller när jag har sprängt mitt däck (och mirakulöst nog inte kört av vägen eller krockat med nån) och har bråttom till jobbet?
Vidare får man inte nån takreling. Nej, för har man en stor motor behöver man nämligen inte lasta nåt på taket. Inte heller montera några extraljus, varningslampor, antenner eller annat som det kan vara bra att ha en reling till. Det är vad dom kallar för en högre utrustningsklass.
Väljer man då å andra sidan "Grund" så får man inte välja till andra finesser som man kanske vill ha, exempelvis navigation med backkamera, regnsensor eller en ratt av nåt lite exklusivare material än plast.
Jag stod och tittade på en utställningsbil idag, och slogs av att den faktiskt är rätt snygg, speciellt med båge med stora extraljus på, vilket det här exemplaret "hade" (stod i själva verket på en liten vagn inskjuten under bilen, men ändå). Besviken när jag såg att den inte hade nåt reservhjul. Nu gick jag in och kollade på toyota.se och blev än mer besviken.
Är det verkligen såhär bilköp ska fungera nu för tiden, man måste hålla sig till förutbestämda utrustningsnivåer utan att själv få välja vilka extrafinesser man vill ha?

Så, nu har jag skrivit av mig.