Besiktningsfrågor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
grusmacka
Bilmodell: Celica GT-Four

Besiktningsfrågor

Inlägg av grusmacka »

Hej, tänkte försöka besikta min Celica st165 -88 nu efter vinterns lek.
Tänkte då fråga om det är någon som har nå tips på hur ja bör göra.

Bilen är nästan helt strippad invändigt förutom att dörrsidorna fram, instrumenpanelen, mittkonsolen och passagerarstolen sitter kvar. Förarstolen är bytt till en fastmonterad skalstol (går inte flytta). Den är reggad för 1+3 passagerare. Ingenting speciellt är gjort med motorn som en besiktningsman kan klaga på.

Nu då är frågan hur jag ska göra för att få den besiktigad.
Som jag ser det så har jag 2 alternativ.

Alternativ 1, jag försöker besikta bilen som vanligt och då sätta tillbaka bältena i baksätet, flytta batterilådan till bakluckan istället för baksätet, lägga i typ lite filtar istället för baksätet (för det har ja kastat i soparna och ja har förstått att man behöver ha ett baksäte för besiktning..). Hjälper det att man lagt dit något mjukt föresten? Reglerna säger väl bara att om bilen är reggad för ett visst antal passagerare så ska så många också ha bälten och sittplatser, om ja förstått det rätt.

Alternativ 2, jag ändrar ingenting på bilen och gör en regbesiktning där ja gör om den till 1+1 passagerare. Problemet med det är att ja läste någonstans att man vid omreggning inte får ha någon annan än originalstolen i. Stämmer verkligen detta, låter stört tycker jag.

Vad tror ni? Är det något som är bättre/lättare/billigare än det andra?

Tacksam om ja kan få massa sköna tips. :thumbup:

/Jonas
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Besiktningsfrågor

Inlägg av cheetah1 »

Jag skulle rekommendera ett mail eller ett samtal till farbror Bilprovningen själva, och höra vad dom tycker.
Adresser och telefonnummer kan hittas på deras hemsida: http://bit.ly/7ZSWU8 (originallänken var en miljon tecken lång).
Lycka till!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Kan bara flika in att jag vet korta folk som försökt besikta bilar med fast stol och besiktningsmannen inte kommit in bakom ratten på i bilen = ombesiktning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Pugho »

Det där låter konstigt.. Känns isåfall som att det är besiktningsmän som inte haft koll på reglerna. Det är knappast bilägarens problem att han som besiktar är för stor för bilen. Lika lite som att vissa bilar är för låga för att komma upp på lyften. Inte bilägarens problem att lyften är för hög liksom. Uppdraget är att besikta bilen. Får inte besiktaren plats i bilen så får han ropa på en mindre kollega. Måste verkligen besiktaren sitta i bilen överhuvudtaget? Bromsprovet t ex lär ju lika gärna kunna utföras av bilens ägare med instruktioner från besiktaren. Testa tuta och blinkers likaså.
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

jag har för mej att man inte behöver ha baksäte i, bara bältena finns och fungerar ? ..kan vara ändrat iofs..

Sen måste ju trepunktsbältena finnas och fungera med skalstolar också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:jag har för mej att man inte behöver ha baksäte i, bara bältena finns och fungerar ? ..kan vara ändrat iofs..

Sen måste ju trepunktsbältena finnas och fungera med skalstolar också.
Det står faktiskt klart och tydligt på transportstyrelsens hemsida att det måste finnas ett baksäte.. Vissa lyckas ändå besiktiga utan baksäte så länge de har bälten i medan vissa inte lyckas. Men som du skrev Glen så kan reglerna kanske nyligen ha blivit ändrade till att kräva att baksätet sitter kvar.

Men det ja tycker är lite konstigt är att det bara borde vara viktigt med bälte men att det är skitsamma hur bekvämt man sitter i baksätet.. Så ja tycker baksätet är onödigt vid besiktning, men det håller ju inte herr besiktningsman med om kan man ju lova..

Skalstolen fungerar med 3-punktsbälte fresten så det ska inte vara några problem.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Pugho skrev:Det där låter konstigt.. Känns isåfall som att det är besiktningsmän som inte haft koll på reglerna. Det är knappast bilägarens problem att han som besiktar är för stor för bilen. Lika lite som att vissa bilar är för låga för att komma upp på lyften. Inte bilägarens problem att lyften är för hög liksom. Uppdraget är att besikta bilen. Får inte besiktaren plats i bilen så får han ropa på en mindre kollega. Måste verkligen besiktaren sitta i bilen överhuvudtaget? Bromsprovet t ex lär ju lika gärna kunna utföras av bilens ägare med instruktioner från besiktaren. Testa tuta och blinkers likaså.
En besiktningsman skall provköra fordonet. Kommer besiktningsmannen inte i fordonet blir det ombesiktning. Så är det bara.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Dale skrev: En besiktningsman skall provköra fordonet. Kommer besiktningsmannen inte i fordonet blir det ombesiktning. Så är det bara.
Trist om besiktningsmannen väger 300Kg och tvingas underkänna alla bilar ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Milkshaken
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum

Inlägg av Milkshaken »

hehe ja de hade en riktig Kubik på en ort som jag bodde på tidigare... Alla bilar liksom bara tjoff när han satte sig i dom. För att inte tala om motorcyklarna.....:)

Grusmacka: När du har fått svar och besiktat den så kan du ju skriva här hur det gick och vad som gäller...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Milkshaken skrev:hehe ja de hade en riktig Kubik på en ort som jag bodde på tidigare... Alla bilar liksom bara tjoff när han satte sig i dom. För att inte tala om motorcyklarna.....:)

Grusmacka: När du har fått svar och besiktat den så kan du ju skriva här hur det gick och vad som gäller...
Jag fixar det, får se när ja har tid å fixa alla småfel innan besiktningen bara. Ska flytta nu till helgen så skulle tro det dröjer ett par veckor.
Skriv svar