Hej alla,
Skall till och skaffa en bil för första gången vid 30 års ålder, haft körkort i 10 år men aldrig bil. Bor i Stockholm och aldrig varit i behov av bil då jag bor på tågavstånd till alla vänner och jobb. Ny har jag tock träffat en tjej och vi varit tillsammans i ett år snart. Hon bor i västerås och det är helt okej att åka tåg dit och tillbaka från huvudstaden. Dock börjar det bli lite tradigt och obekvämt i längden med alla väskor man är tvungen att konka fram och tillbaka 1-2 gånger i veckan. Hon skall dessutom flytta ner och plugga i Göteborg till hösten och jag kommer jobba kvar det första året här uppe. Tänkte första året pendla med bil 2 ggr i månaden stockholm-göteborg. Har tittat runt lite på bilar och vill främst ha en som drar lite och inte går sönder. Körde en Toyoyta Yaris när jag var i Los Angeles i Mars och den kändes helt ok för mig i all sorts traffik. Kom hem och började läsa lite om olika bilar. Tex Skoda Roomster och Toyota Yaris Verso men fastnade för den vanliga Yarisen till slut.
Min frågor är då som lyder:
-Att köra en Yaris 200-250 mil i månaden och pendla långa sträckor med den. Vilken variant skall jag välja. 1.0, 1.33, 1.4?
-Vad skall jag tänka på vid köp av Yarisen. (Pengar är inte så stort problem då jag har en budget på 150.000)
-Är Yarisen den bästa bilen för pengarna om man vill ha en som drar lite och håller?
-Är en Dieselmotor bättre än en Bensinmotor förutom att den drar mindre? Dvs, typ, håller en Dieselmotor längre?
-Rostskyddet hur är det med det? Har läst att det är ok, fast inte under bilen. Var skall jag vända mig om jag vill ha det fixat och inte göra det själv?
MVH En frågvis en som fastnat för Toyota Yaris, a.k.a. Carl Wistedt
Pendlarbil.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Pendlarbil.
Du vill INTE ha 1.0-motorn, den är ok i stan men den är otroligt trött på landsväg.
Annars tja, jag skulle personligen inte köpt en yaris, det är väl helt okej bilar, (min pappa har en sån tex
) men personligen föredrar jag att ha en större bil, det är tystare och bekvämare, och normalt sett säkrare.
Yarisen är dock ett bra val jämfört med aygon som är mindre, väldigt bullrig men drar precis lika mycket bensin :/
En sak du bör tänka på är att om du överväger "automatlådan" så är det en underlig konstruktion på yarisen, det är inte direkt en automatlåda, jag skulle mer kalla den för en manuell låda där man till nöds kan koppla in automatik.. den välxlar hårt och konstigt, den manuella är dock helt ok.
Ingen aning om hur dieseln är, nån sån har jag aldrig kört.. och i dagsläget är nog hållbarheten mellan bensinaren och direseln likvärdiga, men det är knappast nåt du lär behöva bekymra dej om, japanska bilar brukar ta slut i karossen snarare än motorn, och det är nog inga problem innan 30k iaf.
vad det gäller rostskyddsbehandling är den trista sanningen att det inte lönar sej om du inte ska behålla bilen 10+ år.. visst, det funbgerar och är bra, inget snack, men du får aldrig tillbaka pengarna för det när du säljer den, och när rostskyddet verkligen börjar märkas så har du ändå inte bilen kvar, du rostskyddar alltså för någon annan.
Annars tja, jag skulle personligen inte köpt en yaris, det är väl helt okej bilar, (min pappa har en sån tex

Yarisen är dock ett bra val jämfört med aygon som är mindre, väldigt bullrig men drar precis lika mycket bensin :/
En sak du bör tänka på är att om du överväger "automatlådan" så är det en underlig konstruktion på yarisen, det är inte direkt en automatlåda, jag skulle mer kalla den för en manuell låda där man till nöds kan koppla in automatik.. den välxlar hårt och konstigt, den manuella är dock helt ok.
Ingen aning om hur dieseln är, nån sån har jag aldrig kört.. och i dagsläget är nog hållbarheten mellan bensinaren och direseln likvärdiga, men det är knappast nåt du lär behöva bekymra dej om, japanska bilar brukar ta slut i karossen snarare än motorn, och det är nog inga problem innan 30k iaf.
vad det gäller rostskyddsbehandling är den trista sanningen att det inte lönar sej om du inte ska behålla bilen 10+ år.. visst, det funbgerar och är bra, inget snack, men du får aldrig tillbaka pengarna för det när du säljer den, och när rostskyddet verkligen börjar märkas så har du ändå inte bilen kvar, du rostskyddar alltså för någon annan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
Yaris dieseln är en mycket trevlig och snål vagn, iaf i vettiga hastigheter.. Stark men ändå snål, så den kan rekomenderas.
Det som är att tänka på med dieseln är att skatten är högre på bilen, men i en sån liten bil handlar det kanske om 2k kr typ..
1.4 dieseln's akilleshäl är väl att dom kräver långkörningar för att inte sota igen, men det är ju inget problem för dig, om du ska pendla sthlm-gbg. Är i stort bara hemtjänster som har problem med de (bara korta körningar med mycket start o stopp av motorn, o hinner aldrig bli varm.).
Men som alltid, provkör. Du som ska trivas med bilen, o yaris är ett vettigt val med alla motorer utan 1.0'an (alldeles för stressad så fort du lämnar stan).. O som sagts tidigare, undvik den semi-automat historien, väldigt trälig att åka i, väldigt ryckig.
Det som är att tänka på med dieseln är att skatten är högre på bilen, men i en sån liten bil handlar det kanske om 2k kr typ..
1.4 dieseln's akilleshäl är väl att dom kräver långkörningar för att inte sota igen, men det är ju inget problem för dig, om du ska pendla sthlm-gbg. Är i stort bara hemtjänster som har problem med de (bara korta körningar med mycket start o stopp av motorn, o hinner aldrig bli varm.).
Men som alltid, provkör. Du som ska trivas med bilen, o yaris är ett vettigt val med alla motorer utan 1.0'an (alldeles för stressad så fort du lämnar stan).. O som sagts tidigare, undvik den semi-automat historien, väldigt trälig att åka i, väldigt ryckig.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Skatten är 388 kronor dyrare på dieseln än 1,3 liters motorn. Sen drar dieseln nästan 2 dl mindre än bensinaren. Så dom där 388 kronorna körs nog igen ganska snart om man väljer dieseln.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
vad ska den dra då ? för farsan kör sin bensinare på halvlitern vill jag minnas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Men dieseln är väl ganska mycket dyrare i inköp. Vill minnas att ny kostar dieseln 166 och bensinaren (1.3) kostar 144, typ. Så det måste man också lägga in i ekvationen?Dale skrev:Skatten är 388 kronor dyrare på dieseln än 1,3 liters motorn. Sen drar dieseln nästan 2 dl mindre än bensinaren. Så dom där 388 kronorna körs nog igen ganska snart om man väljer dieseln.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Naturligtvis ska/kan man ta med så många parametrar som möjligt. Skulle även tro du får mer för dieseln sen när du säljer den med. Vet dock inte vad service och försäkring kostar. När jag leta Avensis kombi så räknade jag med så mycket som möjligt. Valet blev en diesel och jag ångrar inte någonting. Bara känslan att åka längre på en tank och sen kraften som vinns runt 2000 varv gör ju att en omkörning går galant utan nedväxling och ingen surrande motor. Sen att Avensisen har dieselvärmare gjorde ju vintern mindre kall. Sätta sig i en varmbil utan vara beroende på elstolpe. Dom andra två bensinarna jag har får man ju upp i fyra - fem tusen varv (rödmarkeringen ligger på över sju tusen någonting) innan det händer nått känns det som. Å man får tanka så himla ofta med dom. Jag har nog fasiken fasnat i dieselträsket. Iaf när det gäller daglig körning.fedotenko skrev:Men dieseln är väl ganska mycket dyrare i inköp. Vill minnas att ny kostar dieseln 166 och bensinaren (1.3) kostar 144, typ. Så det måste man också lägga in i ekvationen?Dale skrev:Skatten är 388 kronor dyrare på dieseln än 1,3 liters motorn. Sen drar dieseln nästan 2 dl mindre än bensinaren. Så dom där 388 kronorna körs nog igen ganska snart om man väljer dieseln.

Daniel Nämnd 070-6298598