Kärvande skivbromsar, Avensis -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
p_k
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Kärvande skivbromsar, Avensis -02

Inlägg av p_k »

Hej, nu har bilrackaren börjat bråka igen. För lite och för snällt körd under vintern gissar jag.

Båda bromsarna bak ligger an konstant. På sämsta sidan blir hjulnavet rejält varmt efter någon mil. Hissar jag bilen och tar av hjulet orkar jag knappt snurra navet framlänges, däremot lättare bakåt(??). Bänder jag på beläggen så snurrar navet fint men vid första bromsningen med pedal eller handbroms är det tvärstopp igen. Har gjort det ett tiotal gånger utan att det hjälpt.

Finns det någon enkel fix för detta eller är det ett helsicke att komma åt och rengöra / smörja kolv mm? Vet att 5-56 och liknande är förbjudet, har bromsvätska och lite bromscylinderfett. Förresten, ska dessa kolvar skruvas eller bara tryckas in?
Har tyvärr ingen haynes eller liknande till bilen. Avensis -02, 2,0 D4 motorn. Hade varit väldigt trevligt att slippa verkstadsbesök...

/Peter