Garanti eller inte?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Danida
Bilmodell: Avensis 2.4
Årsmodell: 2007

Garanti eller inte?

Inlägg av Danida »

Hej.

För en månad sen upptäcker jag rost (bubblar) vid båda vänstre och högre framdörr.. i hörnet ... inte så mycket på högre sida - det är mer i vänstra sida. Killen på det lokale verkstad tvekade inte på att det var en garantisak men han fick skicka lite bilder til Stockholm först. Fick svaret i dag att det troligen är utifrånkommande rost... ? :o

Körte til ett oautoriseret verkstad som sa: "skal fixas på garanti".

Va tycks?

Bild
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Garanti eller inte?

Inlägg av cheetah1 »

Tyvärr står det i Toyotas rostskyddsgaranti "fullständig genomrostning innifrån", dvs en skada utifrån, exempelvis på grund av bristningar i lacken eller slitage, stenskott etc ersätts inte.
Danida

Inlägg av Danida »

Ja, fick samma besked från Motormännen. Dock måste jag säga att det inte finns någon typ av slitage där och inte heller någon stenskott etc.
Har just börjat oxo på andra siden av bilen - samma ställe...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Det är inget unikt för toyota heller, så är typ ALLA märkens rostskyddsgarantier skrivna, dom är alltså KOMPLETT värdelösa.. det finnms ännu värre formuleringar om man lusläser.

Dock är många tillverkare snällare i praktiken, jag skulle åkt till en annan toyotaverkstand och frågat.. iofs, har dom skickat till huvudkontoret kanske det är kört ?

För övrigt, när vi hade opel som tjänstebilar på förra jobbet på 90-talet så hade en del bilar synlig rost på dörrarna mindre än ett år efter att dom hade hämtats ut första gången, opel vägrade blankt att göra nåt åt det..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så vill jag nog säga som så att fönsterramarna är i Aluminium.

Men hur som, alu eller inte.
Kanske inte en helt genomtänkt fönsterlist från Toyotas håll där, den "gnider" i hörnet helt enkelt.

Jag tycker du skall stå på dig om att få detta på Garanti, vi hade ett par stycken som fixades.
Det är ju faktiskt inget man egentligen kan påverka som bilägare, hur många plockar bort och tvättar bakom den listen :?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Danida

Inlägg av Danida »

Min pappa fick bytt en framdörr pga. rost.... men då var det en 7 år gammel Fiat. ;)

Verker inte som att Toyota önskar att lösa problemet via garanti tyvärr - jag får nog prova via Konsumentverket. Har varit många problemer med denna bil så för mig er toyota = :thumbdown:
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Konsumentverket kan nog inte göra nåt, du har bara tre års produktansvar, allt över det är frivilligt från tillverkaren, och då skriver dom villkoren själva..

En tidning eller plus eller nåt skulle nog vara effektivare isåfall, men jag skulle testat toyota igen, en annan handlare då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Milkshaken
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum

Inlägg av Milkshaken »

Jag hade precis samma sak med min lexus IS200 SC

Rost på bakluckan, tog det med Toyotaverkstaden i samband med att jag skulle boka en service...
men Nope, Huvudkontoret i STHLM sa NEJ.....
En luddig förklaring från HK fick man,,,, jag brydde mig inte om då att gå vidare då jag hade fått upp intresset för en RAV4 istället.....

Så ROST,,, nej det tycker man inte om att få höra på HK i STHLM, då slår man dövörat till... :(
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Danida

Inlägg av Danida »

Okay, jag tänkte lite på det här och skickade då istället ut en tweet med bild och förklaring. Fick samma dag svar från huvedkontoret för Europa där man vill att jag skicker in en bilden och en rapport på problemet... det kanske löser sig? :?:
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Får hoppas på det :) ..dålig publicitet vill dom ju sällan ha :)

Skriv svar