Jag har problem med min Toyota Corolla -93. Ibland får man vrida om nyckeln flera gånger (upp till 10 ggr) innan bilen startar. Andra gånger startar den på första försöket. Jag misstänker att det är startmotorn eller nånting inne i startmotorn som håller på att ge upp. Funderar därför på att byta den redan nu. Jag ska nämligen föda mitt andra barn i sommar och vill inte ha en nyfödd och en krånglande bil där startmotorn kanske lägger av helt en vacker dag.
Men som jag förstått det så finns det två olika märken av startmotorer (Bosch och Delco). Hur ska man veta vilken man har? Jag har försökt att kolla i motorn, men med stor mage och allt så är det för svårt för mig att hitta vart startmotorn sitter och vad som eventuellt står på den. Nån som vet vilken startmotor det är i en Toyota Corolla -93 1.3? Och kan det vara nåt annat fel än startmotorn?
Byta startmotor?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta startmotor?
Vad händer när du vrider om då (när det inte funkar) ? går inte motorn runt ? eller tänder den bara inte ?
Om den bara går runt ibland kan det väl typ vara tre fel, tändlåset, startrelä (om sådant finnes) och startmotorn.
Vet tyvärr inte om det finns nåt standardfel på just din bil, hoppas nån annan svarar på det.
Går motorn runt däremot men bilen inte startar kan det ju vara en del andra fel också.
Om den bara går runt ibland kan det väl typ vara tre fel, tändlåset, startrelä (om sådant finnes) och startmotorn.
Vet tyvärr inte om det finns nåt standardfel på just din bil, hoppas nån annan svarar på det.
Går motorn runt däremot men bilen inte startar kan det ju vara en del andra fel också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Rätt så vanligt att de så kallade Startbläcken till manövermagneten tar slut.
Antingen så byter man dessa, eller om man har tillgång till gassvets och koppar lod så kan man löda och fila till ett par nya
För köper du en begagnad startmotor så kan det bli samma visa med den efter en vecka. Man vet vad man har men inte vad man får
Antingen så byter man dessa, eller om man har tillgång till gassvets och koppar lod så kan man löda och fila till ett par nya

För köper du en begagnad startmotor så kan det bli samma visa med den efter en vecka. Man vet vad man har men inte vad man får

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Idag fick jag hålla på närmare 30 ggr innan den startade. Jag vrider om nyckeln och ingenting händer, det klickar bara. Motorn går alltså inte runt. Däremot lyser alla lampor osv. Det tar generellt sett längre och längre tid innan den startar. Fast ibland går det på första försöket också...
Tändningslåset var nybytt på märkesverkstad när jag köpte bilen i vintras.
Tändningslåset var nybytt på märkesverkstad när jag köpte bilen i vintras.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Låter som startblecken i startmotorn.
Åker du till vilken "Kalle på hörnet" verkstad som helst så lär dom kunna fixa din bil för under tusenlappen.
Max 45min jobb och materialet är inte särskilt dyrt.
Eller om du känner nån som inte jäser en skrutt i magen o har lust att lossa startmotorn och byta bleck, så är det inget komplicerat att göra hemma heller
Dock är jag inte hundra på att man kan byta startbleck på alla Toyotas startmotorer.
Men en 93a borde gå att byta på. Vill minnas att jag bytt ett antal sådana.
Åker du till vilken "Kalle på hörnet" verkstad som helst så lär dom kunna fixa din bil för under tusenlappen.
Max 45min jobb och materialet är inte särskilt dyrt.
Eller om du känner nån som inte jäser en skrutt i magen o har lust att lossa startmotorn och byta bleck, så är det inget komplicerat att göra hemma heller

Dock är jag inte hundra på att man kan byta startbleck på alla Toyotas startmotorer.

Men en 93a borde gå att byta på. Vill minnas att jag bytt ett antal sådana.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?