Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Echobravo
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 00:45:28
Bilmodell: Cilica
Årsmodell: 1991
PostOrt: Slottsbron
Land (Country): Sverige

Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Inlägg av Echobravo »

Hej.

Mitt namn är Stephan, jag är ny på denna sida.
Det är så att jag köpte min första bil förra sommaren.

Nu är det dags för min första besiktning av bilen.
Jag är bil intresserad och vill kunna ta hand om min bil själv utan att behöva lämna in bilen till verkstad för varje grej.
Jag har lyckas fixa det mesta på bilen och det som inte är fixat håller jag på med.

Men jag har just nu kört fast när det gäller min tuta.
Först så tutade bilen bara när jag svänge vänster och tutade.
Men nu tutar den inte alls oavsett vilket håll jag svänger.

Jag har testat med allt jag kan komma på.
Jag har en ide på hur jag kan göra, men det kräver att jag tar bort "ratten".
Jag har en sportratt, typ rallyratt på bilen.

Jag har tagit bort ratten och allt. Det är bara rattnavet kvar. Jag har tagit bort den bulten som ska hålla navet.
Men oavsett vad jag gör så kan jag inte få bort rattnavet... Jag vågar inte ta en hammare, avdragare eller liknade då jag inte vill riskera att förstöra något.

Så jag uppsaktar alla tips, som sagt, jag är ganska oerfaren när det gäller att mecka med bilar. Men vill lära mig. Jag tar emot alla tips, trix och hjälp jag kan få.

Lite fakta om min bil:
Fabrikat: Toyota
Modell: Celica
Typ: 2.0 GT-I
Årsmodell: 1991
Kaross: ST180


Är det något jag har glömt skriva så tvecka inte säga det.. Uppskattar all hjälp.

Tack på förhand
MVH: Stephan
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Inlägg av Proberas »

Vanligt fel med sportratt. Det som garanterat är felet är jordningen. När du svängde innan fick jorden kontakt men nu har den la haverat helt. Det ska väl bara vara att dra navet ut? Sitter väl på splines därför måste man ha den helt rak medans man drar annars klämmer den?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Inlägg av Dale »

Håller med Proberas. Troligtvis glapp i jordningen i rattnavet. Det sitter liksom en släpring med ett stift (typ som bilbanebilar) och där brukar det bli glapp. Navet kan sitta rätt hårt så en avdragare kan behövas. Fixar du inte det så räcker det för besiktningen en separat återfjädrande knapp som är tydligt märkt för ändamålet i form av en tuta eller bara ordet Tuta. Hade så i en gammal Celica och en Cheva Van förrut. Skit med vissa sportrattar. :-(
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Inlägg av Johnny Blade »

Skruva tillbaka ratten på navet,sen slår du till med handen på ratten så släpper den i splinesen.Jag har då aldrig behövt nån avdragare.
Själva släpkontakten (fjäderbelastad) på rattstången kan vara avbruten om den inte har lirat nå bra mot kontaktytan på ratten.
Det ger sig säkert när du ser hur det ser ut.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Fordons vård, behöver hjälp och tips.

Inlägg av PierreW »

Om det finns material kvar på fjädern som ligger mot släpringen så brukar det gå att löda på lite mer.
Har funkat på mina gamla volvos iallafall :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar