Läs detta alla experter! Behöver hjälp!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Camry och Celica cab
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Falun
- Land (Country): Sverige
Läs detta alla experter! Behöver hjälp!
Jag har en camry 2,2 -93:a som rullat 30500mil. Har ett klonkade ljud från häger bak. Har kollat alla bussningar och stabilisatorstagen tillsammans med en besiktningsman (använt deras lyftar, bräckjärn mm). Det enda jag kan konstatera när vi gungar bilen med deras (gungare) är att glappet känns i nedre delen av fjäderbenet. Sen om glappet är därnere eller uppe eller vart det nu är har jag liksom ingen aning om. Min fråga till er är: Kan stötdämparen ge ifrån sig klonkande ljud? Den fungerar utmärkt. Fjäderna är bytt för ca 7000 mil sedan. Muttrarna på övre stödämparfästet har jag dragit åt samt mittenmuttern på själva dämparen. Kom gärna med tips, man vill ju inte att det ska klonka av en toyota 

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Läs detta alla experter! Behöver hjälp!
Nu när du säger det, min Camry V6 -88 vill jag minnas hade nåt oidentifierat klonkande i bakvagnen som vi aldrig lyckades identifiera. Den hade dock inte gått så långt, runt 20000 mil, men under dom 2000 milen jag körde den blev det varken sämre eller bättre. Dock kunde inte Bilprovningen hitta nåt heller, fast jag tillochmed sa till dom att jag hörde det (Dumt, men man är inte så smart när man är ung..
)
Dock kan en utsliten stötdämpare klonka, men det borde väl bilprovarn kunnat tala om för dig isåfall, vore märkligt annars.

Dock kan en utsliten stötdämpare klonka, men det borde väl bilprovarn kunnat tala om för dig isåfall, vore märkligt annars.
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
Re: Läs detta alla experter! Behöver hjälp!
vanligaste och enklaste felet är att krängningshämmarbussningar blir slitna och glappa. enkelt och billigt. stagen blir också glappa ibland. fortfarande relativt billigt.
annars kan bakre tvärstagen bli glappa. dyrare att köpa och kräver en hjulinställning. tänk på att saker kan glappa när bilen är olika belastad. det brukar räcka med att antingen ha bilen lyft eller på hjulen.
mvh fredrick
annars kan bakre tvärstagen bli glappa. dyrare att köpa och kräver en hjulinställning. tänk på att saker kan glappa när bilen är olika belastad. det brukar räcka med att antingen ha bilen lyft eller på hjulen.
mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino