Långresa med en Previa-94(320 mil enkel). Vad kolla innan?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Långresa med en Previa-94(320 mil enkel). Vad kolla innan?

Inlägg av bnkt »

Jag funderar på att bila ner till spanien nästa år med min "gamla" Previa. Årsmodell -94 med 26000 mil på mätaren och automatlåda. Jag ser själv inga problem med att köra så långt(320 mil enkel resa). Det jag i så fall tänker göra är en enkel service på verkstad, ventilspel, kolla tändning. Själv så byter jag olja i lådan och kollar bromsar då det ev. blir en avstickare över Alperna. Ja just, AC:en ska ju igång också. Vad jag har förstått så är det inga problem med kamkedjan? Håller, med lite tur, minst 35000 mil?

Synpunkter tas tacksamt emot!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Långresa med en Previa-94(320 mil enkel). Vad kolla inna

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog servat ordentligt och kollat bromsar/däck och att jag hade reservhjul/domkraft osv med.. ungefär som du tänkt. ..Ska du köra alper skulle jag funderat på att byta bromsvätska också, om det inte är gjort nyligen, för är det någon gång man kommer få problem med kokande bromsvätska är det just vid den typen av körning.

Den skulle jag kollat noga exakt vad som ingår i min försäkring, när bilen väl stannat mitt i natten mitt i ingenstans i ett främmande land är det ju bra att veta vad försäkringen täcker i form av bärgning/övernattning osv. ..Eventuellt tecknat nån extraförsäkring om det behövs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Långresa med en Previa-94(320 mil enkel). Vad kolla inna

Inlägg av Elof_power »

Bromsvätska.!!!!! Byt den för tusan och köp någon "bra" bromsvätska, den "bra" kostar lite men det är det värt. Kokande bromsvätska är det otäckaste man kan drabbas av i en brant backe.

Annars är det väl som du säger en service inna är ju inte alls dumt. Vet inte hur duktig på att skruva du är men en verktygs låda med liter verktyg och en domkraft (garage domkraft) ev beror på utrymme så e det inte dumt med en pallbock om man blir ståendes lite längre. Reflexväst (till alla som ska med) är bra att ha kanske en "mek overall" oxå.

Men tror det är lämpligt att lämna in bilen så dom får kolla över den lite, finns ju saker en vanlig amatör inte tänker på som dom på Toyota har bättre koll på, dom vet förhoppningsvis din bils svaga punkter. :)

Hoppas du får en trevlig resa.. :)
Skriv svar