Nu har jag renoverat båda bromsoken fram på min Avensis 2.0D -07 med original delar men nu har jag inget som helst tryck i bromssystemet..Luftning har skett flera varv av mig och även av toyota i karlstad som heller inte fick ordning på det utan säger att det NOG är huvudcylindern som lagt av. Nu vänder jag mig till er för att kanske få lite tips eller om nån kanske kan bekräfta att det kan mycket väl vara så att det är huvudcylindern som gett sig.
(Jag vill inte köpa en del för 3600kr baserat på ett NOG!)
Problem med bromsar!!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Problem med bromsar!!
Risc skrev:Nu har jag renoverat båda bromsoken fram på min Avensis 2.0D -07 med original delar men nu har jag inget som helst tryck i bromssystemet..Luftning har skett flera varv av mig och även av toyota i karlstad som heller inte fick ordning på det utan säger att det NOG är huvudcylindern som lagt av. Nu vänder jag mig till er för att kanske få lite tips eller om nån kanske kan bekräfta att det kan mycket väl vara så att det är huvudcylindern som gett sig.
(Jag vill inte köpa en del för 3600kr baserat på ett NOG!)
För de första så måste de slarvats med bromsvätske byte för jag har då aldrig hört talas om nån som fått renovera Ok på en 4 år gammal Avensis.
Heller aldrig hört talas om en huvudcylinder som gett sig.
Men till sak, hur luftar du/ni/verkstan?
Traditionellt med en gubbe i bilen o en som släpper tryck?
Med en bromsvätskesug på luftnipplarna?
Eller med trycksatt system genom behållaren?
Corolla kan ställa till problem vid byte av vätskan på service exempelvis.
Det sitter ett grovt matarrör till ABS aktuatorn som ligger i ungefär samma nivå som behållaren med en elak krök i toppläge = inget självfall av vätskan.
Då fick man helt enkelt lossa detta rör på aktuatorn och suga direkt i de.
Kan vara nått sånt som hänt på din bil, alltså en luftbubbla som inte vill ge med sig.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?