Startproblem Toyota Rav 4 Diesel 2006 exe

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PeterBerglund
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2006

Startproblem Toyota Rav 4 Diesel 2006 exe

Inlägg av PeterBerglund »

Detta är första bilen någonsin som jag äger med en "startknapp". På veckorna jobbar jag oftast borta måndag - torsdag så bilen står ofta still en längre tid innan den ska användas. Jag har märkt att den blir svårstartad, den låter trött men orkar ändå dra runt så att säga. Batteriet är ju enkelt att testa byta ut men om det inte skulle vara batteriet vad tror ni då det skulle kunna vara? Som idag då fick jag stänga av på knappen 2 gånger för att sedan lyckas starta den på 3'e försöket.

När den väl kommer låter det som att den är jävligt nära att starta vid flera tillfällen om ni förstår vad jag menar. Jag går i tankarna att den kanske tjuvluftar någonstans så att soppan inte ligger på när jag väl ska köra den till helgen.

Hur lyder era tankar ? Vad kan vara värt att testa? Förhoppningsvis hinner jag få tid på Bilmetropolen i Vallentuna på lördag då jag ändå ska till området på ett bröllop.

Mvh Peter Berglund
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Startproblem Toyota Rav 4 Diesel 2006 exe

Inlägg av PierreW »

PeterBerglund skrev:Detta är första bilen någonsin som jag äger med en "startknapp". På veckorna jobbar jag oftast borta måndag - torsdag så bilen står ofta still en längre tid innan den ska användas. Jag har märkt att den blir svårstartad, den låter trött men orkar ändå dra runt så att säga. Batteriet är ju enkelt att testa byta ut men om det inte skulle vara batteriet vad tror ni då det skulle kunna vara? Som idag då fick jag stänga av på knappen 2 gånger för att sedan lyckas starta den på 3'e försöket.

När den väl kommer låter det som att den är jävligt nära att starta vid flera tillfällen om ni förstår vad jag menar. Jag går i tankarna att den kanske tjuvluftar någonstans så att soppan inte ligger på när jag väl ska köra den till helgen.

Hur lyder era tankar ? Vad kan vara värt att testa? Förhoppningsvis hinner jag få tid på Bilmetropolen i Vallentuna på lördag då jag ändå ska till området på ett bröllop.

Mvh Peter Berglund
Är den likadan när motorn är varm?

Som vanligt är de ju standard när de gäller Dieslar att man byter bränslefilter så fort nått "inte är som de ska"

Annars är de ju lätt att prova om du har en bil till att ta startkablar från och se om den startar lättare.
En modern diesel går inte att köra utan ström så som en gammal med helt mekanisk insprutning osv, de enda som behövde ström var startmotorn på dem.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PeterBerglund
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2006

Inlägg av PeterBerglund »

Jadå, bilen startar bra när den är varm.

Så nytt batteri, bränslefilter kan vara en bra början i felsökningen med andra ord. Ungefär de tankarna jag gick i. Jag återkommer med uppdateringar efter det är bytt

Mvh Peter Berglund
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Eller prova att koppla på en laddare en stund och se om han startar lätt direkt efter att du kopplat bort den.
Skriv svar