Gnissel från ratt (Avensis -02)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Woffot
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Gnissel från ratt (Avensis -02)

Inlägg av Woffot »

Inget allvarligt problem, men lite irriterande är det när det gnisslar plastigt när man vevar med ratten. Ett problem som försvunnit under vinterhalvåret, men när det börjat bli varmare igen har det återkommit. Kan man smörja något någonstans?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Gnissel från ratt (Avensis -02)

Inlägg av PierreW »

Tyvärr går de inte att göra något åt, enda åtgärden är att byta styrväxeln. Det är en packbox nere i styrväxeln som gnisslar och ljudet vandrar vidare upp genom rattstången och in i kupén.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Gnissel från ratt (Avensis -02)

Inlägg av Speedo »

Jag hade också gnissel när jag vred runt ratten. Jag lokaliserade ljudet till gummigenomföringen i torpedväggen där rattstången går igenom. Jag fick bort gnisslet genom att smörja ordentligt med vaselin samtidigt som jag vred ratten fram och tillbaka.

Efter det hörs även ett annat svagt "surr" när man vrider på ratten, vilket jag gissar är det PierreW nämner. Iaf i mitt fall är det knappt hörbart och stör mig inte.
Skriv svar