Corolla 1998
Upptäckte idag en lite konstig grej. Sitter ett Toyota Optifit batteri i min Corolla. Det är ju bra.
Men det är för lågt för att kunna sitta fast ordentligt. Eftersom det är för lågt så klämmer bygeln fast batteriet i bakkant eftersom det är är en gängad stång man spänner fast batteriet med. Men i framkant finns ju inte reglering av höjden, den skruven sitter direkt i plåten.
Så i framkant blir det luft mellan bygeln och batteriet. Så man kan flytta batteriet för hand med en inte allt för stor kraft.
Sitter säkert kvar ändå, men jag tror det var ren tur den gick igenom besiktningen förra året, eftersom dom brukar rycka tag i batteriet vid besiktningen.
Så vad har hänt här? Fel Optifit batteri köpt på Toyota eller finns det någon form av adapter här som fattas ( Jag har inte köpt batteriet ).
Upptäckte detta när jag var tvungen att ta bort batteriet för att kunna byta lampa. Trångt var ordet.
Så vad göra annars, lägga i mellan något i framkant så det spänner fast eller? Går en sådan gerj igenom besiktningen?
Batteri köppt på Toyota för lågt?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Årsmodell: 0
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Batteri köppt på Toyota för lågt?
De blir så ibland, har för mig att en del Optifit batterier hade en plastskena som följde med man kunde lägga emellan,
batterierna passar till fler modeller, de är därför dem är lite billigare än original.
Bästa är att fixa typ en träbit att lägga under batteriet så de kommer upp till lagom höjd.
batterierna passar till fler modeller, de är därför dem är lite billigare än original.
Bästa är att fixa typ en träbit att lägga under batteriet så de kommer upp till lagom höjd.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Batteri köppt på Toyota för lågt?
Jag har träbitar på flera bilar,det duger bra på bilprovningen.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE