Bestämma årsmodell på Rav4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
sara
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 0

Bestämma årsmodell på Rav4

Inlägg av sara »

Jag är spekulant på en Rav4 2,0. Årsmodellen sägs vara 2006. Men jag är lite skeptisk.
Enligt vägverkets information är Fordonsåret 2005. Bilen är tilllverkad september 2005. Och i trafik i Sverige första gången: November 2005.
Ägaren har själv köpt bilen av bilhandlare som en årsmodell 06.

Hur vet man årsmodellen på bilen?
Jag har tittat på 10:de positionen på chassinr som är en 0:a och det ger alltså ingen information om modellår. (Hela första delen i chassinr är JTEHH20V606...)

Enligt vägverket har den bil jag vill köpa bränsleförbr. blandad: 9,3L och CO2: 224g/km.
Landsv: 7,6L och CO2: 183g/km
Stads: 12,4L och CO2: 294g/km
Kolmonoxid, CO: 0,31g/km
Kväveoxid,NOX: 0,01 g/km
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0500 g/km
Miljöklass 2005
Bilens totalvikt: 1830 kg, Tjänstevikt: 1500 kg

Är det något fel? Jag har sökt på bilar på blocket och hittar ingen Rav4 -06 som har så pass hög CO2-utsläpp som denna bil. De flesta ligger på 212g/km (istället för 224). Detta gör att trafikskatten ligger på 2440kr (istället för runt 2000kr som det är för bilarna med lägre utsläpp).
Kan det på något sätt ha blivit fel på vägverkets skatteavgift? Jag är helt novis på detta och hoppas att jag inte blir lurad. Det är ju roligt att veta vilken årsmodell man köper.
Mvh Sara
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bestämma årsmodell på Rav4

Inlägg av Glenn »

Årsmodellbegreppet är väl egentligen slopat idag, det man har att gå på är tillverkningsdatum och datum för första gången i trafik.

Olika CO2 kan bero på annat, typ dragkrok, automatlåda, ACC osv, vet tyvärr inte hur det är med just RAV4.

Men visst kan det bli fel, min bil är registrerad hos transportstyrelsen som "årsmodell" 1995, men den är tillverkad november (om jag minns rätt) 1996, dessutom har den förstås faceliften som kom 1996. ..Det är å andra sidan en importbil, och där blir det oftare fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Just på Rav4 blir det rätt så lätt, för modellår 2005 är en generation 2 medan 2006 är en generation 3, dvs samma som nuvarande modell, ganska annorlunda mot den gamla. Har jag för mig iallafall?

Men i övrigt stämmer det, EU har bestämt att begreppet modellår inte ska användas utan man ska använda tillverkningsdatum/registreringsdatum/första datum i trafik istället. Dock blir det ju lite märkligt när tillverkarna likförbannat introducerar nya modeller på sensommaren/hösten och då menar att det är ett nytt modellår.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

En bild säger mer än tusen ord. ;-)

Det finns olika generationer = större förändring sen finns det facelift = mindre förändring. En större förändring är det det mesta ändrat. Knappt hjulmuttrarna är samma. En mindre förändring kan vara lysen, grill, delar av inredningen som ändrats. På http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4 finns en del bra information.

Bild
Generation 2. Blå bil = efter facelift.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4 ser du tydlig skillnad på generation två före (röda bilen) och efter facelift (blåa bilen) att blinkersen sitter ilag med dimljusen på ena bilen och efter faceliftet så är dimljusen runda och blinkersen är uppflyttad till strålkastaren.

Bild
Generation 3
Bild
Generation 2

Man ser tydligt att stolpen bakom bakre sidofönstret är skuret år olika håll. På generation 2 går den från taket och ner medans på generation går den nerifrån och upp mot taket. Generation 2 brukar även ha stötfångarna, skärmbreddarna och sidoskydden lackade i annan färg medans generation 3 ser "slätare" ut.

Bild
Generation 2
Bild
Generation 3
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar