Sida 1 av 1

Hjälp med ABS felsökning

Postat: mån 14 nov 2011, 11:33:25
av attis
Jag har precis skaffat en begagnad Corolla -99 där ABSlampan lyser.

Jag har läst av felkoden och det är 31, vilket ska vara sensor höger fram. Sensorn lossnade lätt och det var en del järnspån längst fram. Jag gjorde rent och passade på att kolla om det var någon spricka i kransen. Det enda var små hack på några kuggar, annars såg det bra ut. Dit med sensorn igen, ingen skillnad. Fast sken på lampan direkt från start.

Då tänkte jag mäta lite men där tog det stopp, jag vet inte riktigt vad jag ska mäta. Jag har tagit några bilder som någon vänlig själ kanske kan guida mig igenom.

En fundering är om det finns mycket spån på sensorn, kan den ha slipats ner så avståndet blir för stort till kuggarna?
Dessutom har jag ingen framgång när det gäller att nolla felkoderna, har förstått att man ska pumpa utav fan på bromsen (8ggr inom 3sek stod det någonstans). Men jag lyckas inte. Tips?

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: mån 14 nov 2011, 16:16:25
av Stigge
Mät motståndet mellan kablarna på sensorn brukar har jag för mig ligga nånstans mellan 1,1-1,3kohm.

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 19:09:08
av attis
Har inte haft möjlighet att mäta ännu utan det blir imorgon, jag skulle dock gärna vilja veta hur jag mäter från kontakten och vidare. Ifall sensorn inte är trasig, så jag kan göra det på en gång. Någon som vet vart den tar vägen?

Även hur jag ska nolla felkoderna? Eller snarare vad gör jag för något fel?

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 20:10:51
av PierreW
attis skrev:
Även hur jag ska nolla felkoderna? Eller snarare vad gör jag för något fel?
Du har förstås dragit ur den lilla bygeln som Toyota kallar för short-pin i diagnosuttaget, och låtit loopen med felkoder rulla minst en gång?
Man kan rycka med handen i pedalen också, det är ju inte pedalen i sig som ska ner utan bromsljuskontakten som skall tryckas in ;)
Sen är det så att det är inte säkert du lyckas nolla felkoden och få släckt ABS lampan innan du har en fungerande sensor.
Nästan alla gånger man bytt sensor så har man fått köra iväg med bilen innan systemet fattar att det funkar igen då ABS inte aktiveras förrän vid typ 10km/t.
attis skrev:Ifall sensorn inte är trasig, så jag kan göra det på en gång. Någon som vet vart den tar vägen?
Under de 7 år jag stod på Toyota verkstad så va jag aldrig med om annat fel på Corolla vad gäller ABS än just trasiga sensorer.
Dem är ganska så känsliga för tryck, alltså att de rostar i navet som sedan pressar ihop spolen inuti sensorn.

Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Där gör många fel när dem monterar en ny sensor, dem i princip trycker i den i hålet och skruvar sedan fast den.
Man ska slipa ur såpass att sensorn glappar i hålet, smörja med alu/kopparpasta i hålet är bra då de håller rosten borta ännu längre.

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 20:37:36
av attis
PierreW skrev: Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Där gör många fel när dem monterar en ny sensor, dem i princip trycker i den i hålet och skruvar sedan fast den.
Man ska slipa ur såpass att sensorn glappar i hålet, smörja med alu/kopparpasta i hålet är bra då de håller rosten borta ännu längre.
Okej, bra tips.
Ska se vad ev mätning kan ge imorgon, men den kanske visar ok värden fast den är "trasig"? Påverkar inte avståndet till kransen också? Om den "slits ner" och hamnar någon mm längre ifrån kransen?

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 20:58:56
av PierreW
attis skrev:
PierreW skrev: Även fast du får loss den hel så kan trycket vara för stort.
Där gör många fel när dem monterar en ny sensor, dem i princip trycker i den i hålet och skruvar sedan fast den.
Man ska slipa ur såpass att sensorn glappar i hålet, smörja med alu/kopparpasta i hålet är bra då de håller rosten borta ännu längre.
Okej, bra tips.
Ska se vad ev mätning kan ge imorgon, men den kanske visar ok värden fast den är "trasig"? Påverkar inte avståndet till kransen också? Om den "slits ner" och hamnar någon mm längre ifrån kransen?
De finns fler koder i ABS systemet än just dem som säger att sensorn inte funkar,
typ om kransen spruckit så går ju signal till sensorn men en felaktig sådan jämfört med de andra sensorerna som jobbar mot hela kransar.
Sen har du ju koder som talar om att det är brott på kabeln, alltså att det inte går nån signal alls.
Har inte allt i huvvet, lite olika mellan olika modeller ;)

Men det finns en viss säkerhets marginal till kransen då den i princip alltid rostar, jag har svårt att tänka mig att rosten på kransen skulle slipa ner givaren dock.
Du kan ju i princip skrapa rost med en plastgaffel från den lokale kôrvamojjen ;)

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 21:20:38
av attis
PierreW skrev: Men det finns en viss säkerhets marginal till kransen då den i princip alltid rostar, jag har svårt att tänka mig att rosten på kransen skulle slipa ner givaren dock.
Du kan ju i princip skrapa rost med en plastgaffel från den lokale kôrvamojjen ;)
Jag kollade kransen genom hålet där sensorn sitter och jag kan inte se någon rost alls, ser fint ut. Bortsett från några små hack i några kuggar, men sensorn var täckt med spån (järn!?).
Nu spelar det kanske mindre roll men skickar med en bild på sensorn också, har inte sett en ny så vet inte om den sticker ut mer...

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 21:34:14
av PierreW
Ser ut som de ska göra, eftersom det är en magnet så fastnar de såklart metallspån på, mycket kommer från bromsarna, men även från vägen.
Men som sagt du måste mäta upp sensorn, tyvärr har jag inte tillgång till nån VHB med bör värden i.

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: tis 15 nov 2011, 22:02:42
av Glenn
Det går ju att plocka bort en annan sensor och testmäta den och jämföra också.

Fast induktanser är ju lite luriga, det är ju mest om det är ett rent avbrott du ser nåt.

Re: Hjälp med ABS felsökning

Postat: lör 19 nov 2011, 17:39:54
av attis
Nu är det fixat, givaren var trasig.
Tack för svaren allihopa :)