Hej forumet
idag hände något konstigt min lilla starlet -98a! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med att lista ut vad felet kan vara.
Personligen har jag haft bilen i 2 år o den har fungerat felfritt.
Idag efter att jag hade parkerat den i ett parkeringshus och ville köra ut den 4 timmar senare ville den inte...
När nyckeln vreds tändes alla lampor som de ska, startmotorn kom igång och rullade och lät som den ska, MEN motorn tände inte!
Lite gas hjälpte inte. Mycket gas hjälpte inte. Flera "omstarter" hjälpte inte!
Efter 10 min gav jag upp.
Kom tillbaka efter ytterligare 4 timmar o startade och då startade den på en gång! vroom vroom liksom.
Under körning hem tändes dock motorlampan 2-3 ggr och slocknade ganska snabbt (inom 1-2 sekunder).
Efter att jag parkerat provade jag att starta bilen några ggr, och den gick igång direkt igen!
Ja, ni märker kanske att jag inte är världens duktigaste på bilar.. så min fråga är: hur orolig ska jag vara och vad är nästa steg?
tackar o bockar
/F
Starlet -98 - Motorproblem?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Starlet -98 - Motorproblem?
Enkelt. Har motorlampan tänts har det lagrats en felkod. Vet inte om en Starlet från 98 har gamla diagnostikuttaget eller nya OBD2. Är det det sistnämnda är det bara att svänga in på en toyotaverkstad och få felkoderna utlästa. Är det det gamla systemet kan du lätt göra det själv. Vilket det är får någon annan svara på.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Starlet -98 - Motorproblem?
Hej.
I diagnosuttaget fram i motorrummet finns en så kallad "short-pin", den ska ur.
Sen tar man en kabel, ståltråd, gem eller annat lämpligt att brygga med.
E1 till TE1 bryggar du, sedan vrider du på tändningen och tittar på motorlampan hur den blinkar.
Ex, blink uppehåll blink, blir felkod 11. blink uppehåll blink blink blir 12 osv.
Sen när du låtit bandet med koder rulla igenom, alltså att lampan blinkat alla koder minst en gång och du skrivit ner dessa eventuella koder,
så är de bara att Googla sig fram till en eventuell felsökning eller vilken komponent som ska bytas.
Här är en bra hjälp om du vill hitta delarna i bilen sedan.
http://www.toyodiy.com/parts/q.html knappa in ditt chassienr, består av 17siffror/bokstäver. Börjar på JT på din bil, alltså tillverkad i Japan.
Här är en bild på diagnos uttaget, vilket stift som är vilket står i locket.
Här ser du även den så kallade shortpinen.

I diagnosuttaget fram i motorrummet finns en så kallad "short-pin", den ska ur.
Sen tar man en kabel, ståltråd, gem eller annat lämpligt att brygga med.
E1 till TE1 bryggar du, sedan vrider du på tändningen och tittar på motorlampan hur den blinkar.
Ex, blink uppehåll blink, blir felkod 11. blink uppehåll blink blink blir 12 osv.
Sen när du låtit bandet med koder rulla igenom, alltså att lampan blinkat alla koder minst en gång och du skrivit ner dessa eventuella koder,
så är de bara att Googla sig fram till en eventuell felsökning eller vilken komponent som ska bytas.
Här är en bra hjälp om du vill hitta delarna i bilen sedan.
http://www.toyodiy.com/parts/q.html knappa in ditt chassienr, består av 17siffror/bokstäver. Börjar på JT på din bil, alltså tillverkad i Japan.

Här är en bild på diagnos uttaget, vilket stift som är vilket står i locket.
Här ser du även den så kallade shortpinen.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?