CAmry -97 - 2004

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Vision54
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 jan 2012, 11:03:48
Bilmodell: Avensis, Camry
Årsmodell: 2001

CAmry -97 - 2004

Inlägg av Vision54 »

Har en gammal Camry -90 som gått som en klocka. (Har en Avensis 2001 också) Nu funderar jag på en Camry 97-2001 modellen 2,2 eller den senare 2,4L från 2002. Läste en del "consumer reports" i USA och där fär den senare modellen och 2,4 vvti en del kritik för läckande ventiltätningar med oljeförförbrukning som följd. Öven att ventilsätena slits ned med ganskla dyra operationer för att fixa det. Verkar inte som att de nyare motorerna är lika driftsäkra som den gamla Camrymotorn. Vad är sant? I USA finns många bilar....skiljer det melkan 2,2 L och den nyare 2,4 vvti i funktion ? Det får ju inte vara som 1,8 vvti med oljekatatastroferna där...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av PierreW »

Vision54 skrev:Har en gammal Camry -90 som gått som en klocka. (Har en Avensis 2001 också) Nu funderar jag på en Camry 97-2001 modellen 2,2 eller den senare 2,4L från 2002. Läste en del "consumer reports" i USA och där för den senare modellen och 2,4 vvti en del kritik för läckande ventiltätningar med oljeförbrukning som följd. Även att ventilsätena slits ned med ganska dyra operationer för att fixa det. Verkar inte som att de nyare motorerna är lika driftsäkra som den gamla Camrymotorn. Vad är sant? I USA finns många bilar....skiljer det mellan 2,2 L och den nyare 2,4 vvti i funktion ? Det får ju inte vara som 1,8 vvti med oljekatastroferna där...

2,4litaren i den generationen av Camry är samma motor som sitter i Rav4, Previa och Avensis Verso,
dock är den på 2 liter i Rav4 och Avensis Verso i Sverige.
Ganska skottsäker konstruktion i mitt tycke då ingen sådan motor krånglat vad jag varit med om.
Landstinget hade en Previa dem "glömde" serva, den gick 7000mil innan första oljebytet, aldrig krångel efter de ;)
Mer problem har det varit med den direktinsprutade varianten av motorn som heter D4.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Vision54
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 jan 2012, 11:03:48
Bilmodell: Avensis, Camry
Årsmodell: 2001

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av Vision54 »

Tack så hemskt mycket. Man kanske får fel av bild av en sådan där USA sajt eftersom antalet bilar är så många och de kanske inte sköts bra. När jag lika har en expert på tråden så undrar jag om oljeförbrukningsproblemet på Avensis är löst. (1,8vvti). De som byter block/kolvar/ringar etc - fungerar bilarna då som de ska eller återkommer de efter 5-10k mil igen med hög förbrukning?
Funderar på att byta min Avensis 1,8 till en Camry 2,4....
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av cheetah1 »

ZZ-motorerna med fel börjar dra olja ganska tidigt, men man löser det inte genom att bara byta ringarna, då lär det återuppstå ganska snabbt. Felet är att det blir hotspots i blocket så att ringarna koksar fast, vilket löses genom att man monterar en motor med modifierat block där kylningen är åtgärdad. Är detta gjort ska det finnas en grön prick på den gula ringen till oljestickan.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:ZZ-motorerna med fel börjar dra olja ganska tidigt, men man löser det inte genom att bara byta ringarna, då lär det återuppstå ganska snabbt. Felet är att det blir hotspots i blocket så att ringarna koksar fast, vilket löses genom att man monterar en motor med modifierat block där kylningen är åtgärdad. Är detta gjort ska det finnas en grön prick på den gula ringen till oljestickan.
Precis, honingen på cylinderväggarna slits bort, så en borrning och ny honing är ett måste om man själv ska fixa en oljedrickande ZZ.

Under min tid så fick vi aldrig tillbaka någon vi bytt block på i alla fall.
Va ju mest långmilare som drabbades först, typ resesäljare som körde många tusen mil om året.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av Glenn »

Honingen slits bort ? vaddå, blir det fläckar som är så blankpolerade att oljehinnan inte orkar stanna kvar eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Honingen slits bort ? vaddå, blir det fläckar som är så blankpolerade att oljehinnan inte orkar stanna kvar eller ?

Ja typ så, i princip alla de block jag bytt har haft ganska så stora fläckar som varit blanka.
En del har haft rejält ojämt slitna cylindrar, många av blocken som skickas tillbaka för renovering får kasseras.
Kan inte borras om då beläggningen i cylindrarna blir för tunn.
De är den info vi fått genom åren i alla fall.
Det är väl viktigt att blir ordentligt gjort antar jag ;)

Vi får komma ihåg också att i princip alla block som blivit bytta har gått oljetorra,
först när oljetrycks lampan tänds som dom märkt nått, inte alla som kollar oljan varje tankning.
Så väldigt många har skrotats pga rena ras, annars så har ju principen varit att man monterat ett renoverat beg block.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: CAmry -97 - 2004

Inlägg av Glenn »

Det finns med andra ord ingen varning för låg oljenivå på bilen då ?

..Ytterst bra pryl tycker jag, även om jag aldrig haft en bil som dricker olja (jag kör ju inte VAG höhöhö..) så känns det tryggt att veta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar