Sida 1 av 1

CAmry -97 - 2004

Postat: sön 08 jan 2012, 11:30:22
av Vision54
Har en gammal Camry -90 som gått som en klocka. (Har en Avensis 2001 också) Nu funderar jag på en Camry 97-2001 modellen 2,2 eller den senare 2,4L från 2002. Läste en del "consumer reports" i USA och där fär den senare modellen och 2,4 vvti en del kritik för läckande ventiltätningar med oljeförförbrukning som följd. Öven att ventilsätena slits ned med ganskla dyra operationer för att fixa det. Verkar inte som att de nyare motorerna är lika driftsäkra som den gamla Camrymotorn. Vad är sant? I USA finns många bilar....skiljer det melkan 2,2 L och den nyare 2,4 vvti i funktion ? Det får ju inte vara som 1,8 vvti med oljekatatastroferna där...

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: sön 08 jan 2012, 11:39:54
av PierreW
Vision54 skrev:Har en gammal Camry -90 som gått som en klocka. (Har en Avensis 2001 också) Nu funderar jag på en Camry 97-2001 modellen 2,2 eller den senare 2,4L från 2002. Läste en del "consumer reports" i USA och där för den senare modellen och 2,4 vvti en del kritik för läckande ventiltätningar med oljeförbrukning som följd. Även att ventilsätena slits ned med ganska dyra operationer för att fixa det. Verkar inte som att de nyare motorerna är lika driftsäkra som den gamla Camrymotorn. Vad är sant? I USA finns många bilar....skiljer det mellan 2,2 L och den nyare 2,4 vvti i funktion ? Det får ju inte vara som 1,8 vvti med oljekatastroferna där...

2,4litaren i den generationen av Camry är samma motor som sitter i Rav4, Previa och Avensis Verso,
dock är den på 2 liter i Rav4 och Avensis Verso i Sverige.
Ganska skottsäker konstruktion i mitt tycke då ingen sådan motor krånglat vad jag varit med om.
Landstinget hade en Previa dem "glömde" serva, den gick 7000mil innan första oljebytet, aldrig krångel efter de ;)
Mer problem har det varit med den direktinsprutade varianten av motorn som heter D4.

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: sön 08 jan 2012, 18:03:51
av Vision54
Tack så hemskt mycket. Man kanske får fel av bild av en sådan där USA sajt eftersom antalet bilar är så många och de kanske inte sköts bra. När jag lika har en expert på tråden så undrar jag om oljeförbrukningsproblemet på Avensis är löst. (1,8vvti). De som byter block/kolvar/ringar etc - fungerar bilarna då som de ska eller återkommer de efter 5-10k mil igen med hög förbrukning?
Funderar på att byta min Avensis 1,8 till en Camry 2,4....

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: sön 08 jan 2012, 18:20:20
av cheetah1
ZZ-motorerna med fel börjar dra olja ganska tidigt, men man löser det inte genom att bara byta ringarna, då lär det återuppstå ganska snabbt. Felet är att det blir hotspots i blocket så att ringarna koksar fast, vilket löses genom att man monterar en motor med modifierat block där kylningen är åtgärdad. Är detta gjort ska det finnas en grön prick på den gula ringen till oljestickan.

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: sön 08 jan 2012, 19:49:09
av PierreW
cheetah1 skrev:ZZ-motorerna med fel börjar dra olja ganska tidigt, men man löser det inte genom att bara byta ringarna, då lär det återuppstå ganska snabbt. Felet är att det blir hotspots i blocket så att ringarna koksar fast, vilket löses genom att man monterar en motor med modifierat block där kylningen är åtgärdad. Är detta gjort ska det finnas en grön prick på den gula ringen till oljestickan.
Precis, honingen på cylinderväggarna slits bort, så en borrning och ny honing är ett måste om man själv ska fixa en oljedrickande ZZ.

Under min tid så fick vi aldrig tillbaka någon vi bytt block på i alla fall.
Va ju mest långmilare som drabbades först, typ resesäljare som körde många tusen mil om året.

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: mån 09 jan 2012, 00:09:26
av Glenn
Honingen slits bort ? vaddå, blir det fläckar som är så blankpolerade att oljehinnan inte orkar stanna kvar eller ?

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: mån 09 jan 2012, 09:23:16
av PierreW
Glenn skrev:Honingen slits bort ? vaddå, blir det fläckar som är så blankpolerade att oljehinnan inte orkar stanna kvar eller ?

Ja typ så, i princip alla de block jag bytt har haft ganska så stora fläckar som varit blanka.
En del har haft rejält ojämt slitna cylindrar, många av blocken som skickas tillbaka för renovering får kasseras.
Kan inte borras om då beläggningen i cylindrarna blir för tunn.
De är den info vi fått genom åren i alla fall.
Det är väl viktigt att blir ordentligt gjort antar jag ;)

Vi får komma ihåg också att i princip alla block som blivit bytta har gått oljetorra,
först när oljetrycks lampan tänds som dom märkt nått, inte alla som kollar oljan varje tankning.
Så väldigt många har skrotats pga rena ras, annars så har ju principen varit att man monterat ett renoverat beg block.

Re: CAmry -97 - 2004

Postat: mån 09 jan 2012, 17:14:06
av Glenn
Det finns med andra ord ingen varning för låg oljenivå på bilen då ?

..Ytterst bra pryl tycker jag, även om jag aldrig haft en bil som dricker olja (jag kör ju inte VAG höhöhö..) så känns det tryggt att veta.