Köpa Auris HSD, erfarenheter

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
micjac
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:16:33
Bilmodell: Auris Touring Sports Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Mantorp
Land (Country): Sverige

Köpa Auris HSD, erfarenheter

Inlägg av micjac »

Hej
Har varit och provkört en Auris HSD och upplevde den som en trevlig bil och den är en tänkbar kandidat nu när vi skall sälja vår Avensis.
Men jag skulle gärna vilja höra från er som har en sådan, vilka erfarenheter ni har.

Själv så funderar jag kring bränsleförbrukningen, i stan får ju motorn inte jobba så mkt och där utnyttjas även eldriften, så där hålls nog förbrukningen
nere, men hur är det på landsväg och motorväg?
Upplevde E-CVT lådan som aningen slirig vid gaspådrag vid omkörningar eller accelerationer, men lugnade ner sig när man väl kom upp i motorvägsfart.
Lite bullrig kanske, men helt okej tycker jag (avensisen är ju helt underbar landsvägsmaskin, så det blir väl lite fel jämförelse).

Så jag är tacksam för synpunkter och tips, framförallt skulle det vara intressant att vi från er som har kört en HSD ett tag, när det gäller förbrukningen,
kan man hålla sig runt 0,5 om man kör mkt landsväg och i normala farter?

Alternativet är ju att köpa en Auris med diesel, men tyvärr finns ju inte dom med automat, vilket jag vill ha.

mvh
Micke
Toyota Auris Touring Sports Hybrid -14
Toyota Yaris Style 1.33 -15

Toyota Supra 3.0 Turbo Targa automat -92