och jag fick en fet hinna på fingrarna när jag kände på den. Vid kallstart går bilen på tre cylindrar i 10-15 sekunder
och ryker(MYCKET) vitt/ljusblått i ett par minuter. När motorn är varm märks ingenting.Det försvinner lite glykol,
inget alarmerande, och när man lyfter locket till expansionskärlet är där lite övertryck.
Jag hoppas att det "bara" är topplockspackningen som gett upp,
och detta grundar jag på vad jag läste i ett annan forum(om svenska bilar) där en bil dragit c.a 2 liter/mil
i ett år och till slut gav packningen upp på grund av värmen av den feta blandningen. Kan detta stämma?
Jag har nämligen dragits med hög bensinförbrukning och kallstartsproblem, framför allt vintertid, och för ett par
veckor sen hittade jag en dålig lambdasond och efter byte sjönk förbrukningen rejält!
Om det visar sig att reparation blir för dyr funderar jag på att sälja skorven och köpa en annan Previa. Går det att sälja som
reservdelsbil?
Tänkte flytta över allt nytt jag nyss monterat, skivor och belägg bak, renoverade
ok och belägg fram samt fjädrar och dämpare runt om. Samt den nya lambdasonden förstås.
Men det är ju tur att detta händer nu och inte en vecka innan bilandet till Italien i sommar...