Tips / Köpråd på Toyota modell (med effekt)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
arxx
Bilmodell: Corolla AE112R
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Tips / Köpråd på Toyota modell (med effekt)

Inlägg av arxx »

Hejsan gott folk!

Är ute efter lite köpråd. Först lite historik; köpte för lite mer en ett halvår sedan min första Toyota (En Corolla 99) och är stormförtjust, har aldrig tidigare haft en bil som bara startar och går på de sättet, bensinsnål och körglad är den ju med! Och är nu ute efter att byta ut den gamla busbilen mot något mer pålitligt. Det jag har för stunden är en Alfa Romeo 156 V6, som gör jobbet väldigt bra som busbil, det enda är ju att man inser nu hur ofta den går sönder och allmänt krånglar nu när jag har Corollan som brukis.

Så vad jag är ute efter är då:
Minst 0-100 på 7 sek, 0-200 under 30 sek och vettig väghållning.
Utseende och allt annat är sekundärt, utan de är köregenskaper samt acceleration som är viktigt.
En busbil helt enkelt!

Budget upp till 40 tkr. Ok om bilen måste uppgraderas för att matcha de jag är ute efter perfekt men inköpspriset får helst inte vara mycket högre än detta (inte gjord av pengar ju...)

Så det jag är ute efter är något som rör på sig men samtidigt har Toyota kvaliten som jag blivit så förtjust i. Om detta änns är möjligt tros?
Användarens profilbild
Mr Dezent
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona

Re: Tips / Köpråd på Toyota modell (med effekt)

Inlägg av Mr Dezent »

Finns väl egentligen bara två val med de kriterierna och den budgeten:
Celica GT4, antingen generation ST165 eller ST185 med lite tur.

En vanlig MR2 Mk2 får du ju iofs också för de pengarna, men GT4 är ju turbo och fyrkrafs = Prestanda om något.

Så jag ser det som de enda vettiga alternativen.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
arxx

Inlägg av arxx »

Okay, jo de var väl lite de jag var inne på med. Verkar dock vara helt dött med sådana på blocket just nu, vilket som är lite synd...

Några fördelar / nackdelar respektive bilar i mellan? Någon speciell årsmod. man ska akta sig för osv?

F.ö. verkar det som man kan få "vanliga" GTI modellen för ganska billig peng med, fast kanske smått omöjligt att turbokonvertera eller bara onödigt dyrt?
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Inlägg av KelMer »

Ett annat alternativ kan ju vara en supra mk3!

men om jag inte minns fel så är väl turbomotorns topplockspackning en svag länk, så en supra mk3 turbo som e trimmad å inte bytt
topplockspackning inte ett bra alternativ, men kanske en otrimmad!

Eller varför inte en mr2 mk2 gti med en v6:a från en camry ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
arxx

Inlägg av arxx »

Okay, intressant men går de verkligen att få för de pengarna då? De jag sett har varit uppåt 70 tkr. Något sönder kört ex är heller inte högt upp på listan :)

Haha, jo de hade nog inte varit fel, det du kör eller? :D Tror dock i ett mer realistiskt perspektiv så hade ett motorbyte nog varit aningsens får svårt för mig, då jag misstänker att de inte är bolt-on direkt heller va?? :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Känns som att det måste vara extremt få Mk3'or som inte redan är fixade med toppen..

Dock har dom ju gått upp i pris på senare år, innan jag köpte min ST205 för en massa år sen kollade jag på flera som kostade typ 30-40k, dom ser man sällan idag, kändes som att dom var nere på botten och vände där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
arxx

Inlägg av arxx »

Ja det känns precis som du säger tycker mig också minnas att de var "billigare" förr, om man nu ens hittar någon, jag tycker utbudet på blocket verkar minimalt om något. Nästan som något köpt upp alla de sista och håller på dem någonstans!

Såg ju ett fler tal inne bara för någon månad sedan, måste de gömma sig nu när jag är köpesugen? :)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping

Inlägg av amby »

Jag hittade några mk3 på blocket som såg bra ut ... Men det är vita...för ca 30,000kr.

Ett tips om du hittar en gt4 som du vill köpa... se till att den är i bra skick för reservdelar till dem är rätt dyra.
Användarens profilbild
arxx

Inlägg av arxx »

Okay då får jag kolla igen då för jag hittade inga senast jag sökte på blocket... =D

Tack för tipset!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Ja nu fanns det faktiskt en del i 30k-klassen, o ch de sedvanliga liken för 20k och lägre :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar