Fundering ang. fjäderben Rav 4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjorn
Bilmodell: Rav 4
Årsmodell: 99

Fundering ang. fjäderben Rav 4

Inlägg av bjorn »

Hej!
Ska till i helgen med att byta stötdämpare fram på min Rav 4 -99.
Tänkte höra om någon här på forumet tagit loss ett fjäderben på en sådan bil tidigare? och isf om det finns något speciellt jag bör tänka på innan jag sätter igång och skruva. Vet att jag på en tidigare bil fick krångla en del med tillbakamonteringen av fjäderbenet så det skulle passa in i infästningen i länkarmen igen.

Tacksam för alla tips Mvh Björn

Ps: vill passa på att tacka för all möjlig info jag hittat på detta trevliga forum!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Fundering ang. fjäderben Rav 4

Inlägg av PierreW »

Hej, ta en titt här så ser du hur grejerna sitter ihop :thumbup: http://www.toyodiy.com/parts/q.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
bjorn
Bilmodell: Rav 4
Årsmodell: 99

Inlägg av bjorn »

Wow, inte illa! Sparar den sidan! Du råkar inte veta om jag bör palla upp båda sidor fram innan jag börjar skruva? Tänkte om krängningshämmaren och liknande gör att det blir spänningar i framvagnen så att jag inte får tillbaks fjäderbenet efter jag bytt stötdämparen?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Jag hjälpte polarn att byta på hans 96'a.Jag tog inte mycket mer än en halvtimme att byta båda.Bara att skruva bort och skruva tillbaka.Jag minns inte att det var nånting som krånglade.Man behöver inte ens ta isär bromsslangen,"hållaren" på benet är ett öppet öra.
Vi hissade upp båda sidorna samtidigt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar