Sida 1 av 2

Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 11:00:03
av donaldduck
Min målsättning med detta är att få praktiska synpunkter, läs vidare.

Luftkonditioneringen i alla bilar blir normalt allt mindre effektiva för varje år genom att gasen läcker ut. Att låta någon fylla på gas kan bli ganska dyrt. Det finns dock alternativ för gör det självare:

En sats med en flaska gas plus slangar med manometer för anslutning kostar 395 kr. Därefter kostar en flaska gas ytterligare 145 kr. Säljs av ett företag i Gävle, http://www.duracool.info.

Om så krävs skulle jag gärna betala 145 kr/år för att ha en lufkonditionering som är effektiv. Tips: mät temperaturen på luften från AC' n för att få en referens. Den skall vara 4 grader eller lägre vid en yttertemperatur på runt 20 grader.

Företaget ovan har skriftliga instruktioner och en filmsnutt som visar hur man gör. De, och andra som gjort instruktionsfilmer, undviker dock nogsamt ett praktiskt problem; hur vet man att man fyller på rätt mängd gas om man bara fyller på ett system som inte är tomt? Har läst flera exempel på procedurer som tyder på att detta går men skriv om detta ni som har ideer är ni snälla, mycket pengar att tjäna här.

BAKGRUND

Den gas som normalt finns i våra bilar är en freon som heter R134A. Skall man fylla på gas så vore det enklast att släppa ut den gas som finns i systemet och börja med ett tomt system. Då fyller man på en given mängd gas och vet när man fått rätt mängd (man väger gasflaskan kontinuerligt med t.ex en brevvåg). Detta är dock förbjudet, gasen skall tas till vara vilket kräver speciell utrustning. R134A är en effektiv växthusgas. I relation till CO2, som är en mild växthusgas, så motsvarar 1 kg R134A ett utsläpp av 1 200 kg CO2.

Möjliga lösningar för påfyllning

- I verkstadsmanualen för Yaris antyder man att man kan se på trycket på högtryckssidan när systemet börjar bli fullt. Trycket ökar först när man fyller men når sedan en platå varefter det börjar stiga igen då systemet är överfullt. Man kan mäta trycket på högtryckssidan med en manometer. Har man ingen sådan kan man åtminstone på Yarisen mäta det med en voltmeter vid en givare.

- Påfyllningen tar tid och när kompressorn slår till/från ungefär en gång/minut är mängden lagom. (ca 20 grader ute)

- Det råa sättet. Fyll på tills högtrycksskyddet slår av kompressorn och släpp sedan ut lite.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 12:34:39
av Glenn
R134a är *INTE* freon, det är 1,1,1,2 Tetrafluoroetan. Gamla AC-system är fyllda med R12, det är Freon.

nackdelen med att släppa ur all gas ur systemet är att då kommer det in luft, vilket innebär fukt, INTE bra då det måste tas hand om torkfiltret, som troligen redan är ganska mättat. (Det ska egentlgen bytas)

Sen är det korrekt att R134a är en växthusgas och den inte får släppas ut ur ett AC-system, däremot är det *HELT OCH FULLT* lagligt att
köpa en flaska kylspray, eller en tub med "luft på burk", eller drivgas till en airbrush elelr huligantuta och släppa ut i atmosfären
utan samvetskval, trots att dessa ofta är exakt samma sak, nämiugen R134a.

Förr var det vanligt att folk fyllde på sin AC med biltemas airbrushgas, man köpte den billigaste airbrushen, ett par burkar drivgas, och en adapter för ACME-anslutningen i bilen och skarvade ihop och fyllde med.

Numera har dock biltema bytt ut den gasen så i dagsläget innehåller de burkarna en blandning av propan/butan. (Som förvisso också fungerar som köldmedium)

Biltema har i dagsläget två produkter som innehåller ren R134a, den man enklast använder är kylsprayen.



..Sen kan man ju säga att det alltid är förenat emd risker att använda högtryckssystem och tryckbehållare, man bör veta vad man sysslar med.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 16:24:19
av Hemiyoda
Mycket intressant.

Den där duracool-produkten är nog R600-liknande. (butan?) Min kollega har hört nåt om att bilar brinner upp i tyskland p.g.a detta "nya" köldmedium, men det är inget som skrämmer mig iaf. :)

Glenn, var hittar man kopplingar som man kan koppla in sig på ett gammalt R12 system? Har inte kollat än hur kopplingarna ser ut.. Dom heter ACME alltså?
Låter helt klart intressant, vore värt att micklas lite med på lexusen. :mrgreen:

Vad är det för tryck man snackar om i ett fyllt system?
Var kan man köpa PAG-olja?

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 16:44:41
av Glenn
Tror bara den för R134a kallas ACME, det är ju samma typ som för tryckluft fast andra dimensioner, R12 har väl nån gänganslutning har jag för mej.

Man kan dock köpa alla dessa kopplingar på ebay för billig påeng, tror iofs dom sålde på sidan som TS länkade också.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 17:18:53
av donaldduck
Tack Glenn

Har en flaska kylspray från Biltema, se foto.

Glenn, du råkar inte veta om adaptern som följer med Biltemas airbrush passar till Biltemas burkar med kylspray?

Hemiyoda, adaptrar för R12 hittar du på siten nämnd ovan, http://www.duracool.info/. Vet inte vad du tänkt göra men jag tror inte du kan köra in 134A i ett system med R12. Vill dock minnas att gasen de säljer på siten ovan kan användas. Den olja som används måste kunna lösas av gasen man använder, tror inte att detta gäller den olja som normalt används när man kör R12. Om inte gasen löser oljan täpps det direkt i strypmunstycket. Alla moderna kylskåp och frysar kör numera med kolväten i kylsystemet, tror inte det är någon fara. Tryck och liknande hittar du också på siten ovan.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 18:27:50
av PierreW
En liten grej, systemet blir inte tomt bara att man släpper på trycket, man måste vacuumsuga. ;)

De hårda reglerna kring hantering av gasen är tydligen släppt,
när vi hade gått utbildningen och verkstaden fått ackrediteringen så kontrollerades sedan utfört arbete av flera personer,
dvs arbetet kontrollerades av min verkstadschef,
han i sin tur blev kontrollerad av en på Swedac, och den i sin tur hade en som kontrollerade så alla papper var korrekt ifyllda vad gällde mängden gas osv.

Man kunde alltså inte komma med sin bil med tomt system och bara få de påfyllt, utan de skulle felsökas med vacuumtömning,
trycktest med spårmedel osv.
Och man fick inte fylla på köldmedel innan man utfört en reparation, sen vad man bytte spelade ingen större roll, ventilerna brukade man byta sen fylla på.
Kan detta ha lett till att de finns ordentliga påfyllningar till rimligt pris hos verkstäder?
800kr tycker jag inte är nåt våldsamt för att få de riktigt gjort, har hört om folk som gjort påfyllningen fel med sprängda kylelement och spruckna instrumentbrädor som följd.


Och man fyller ju som sagt heller inte systemet med ett visst tryck utan en viss mängd vätska, trycket och gasen får man genom kompressorn ;)

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 18:59:33
av donaldduck
Kanske ett tips för den händige.

Det finns ju gott om utrangerade kylskåp och frysar. De flesta som står på tippen fungerar fortfarande. Vet de som tagit kompressorn och använt som vakumpump. Om oljan så småningom försvinner och den skär gör ju inte så mycket, finns ju gott om dem. Om det sedan finns någon reglering för att hålla trycket på en viss nivå i de pumpar som används på verkstäderna vet jag inte. Vet inte om en AC tål hur lågt tryck som helst.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 19:33:23
av cheetah1
Tror jag gav 500 spänn för kontroll och fyllning hos en lokal verkstad. Är det verkligen värt dom pengarna att göra nåt man inte får och egentligen inte kan?

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 20:35:39
av donaldduck
Skulle det kosta mindre än 1 000 kr vore det ingen idé att göra jobbet själv. Har hört talas om skyhögt högre summor men de kanske blev lurade.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 21:44:42
av Hemiyoda
Hade dom där duracool-snubbarna funnits i västerås hade jag inte tvekat. Nu är det lite för långt till Gävle för att låta dom göra jobbet. 1800kr kostar det billigaste stället här i stan och det finns ingen garanti att deras påfyllning håller särskilt länge..

Tydligen mineralolja i R12, PAG i R134a. Eftermarknaden för R12 tvingade fram en esterbaserad olja, POE som mixar med gamla mineraloljan vid R12>R134a konvertering. Så var hittar man POE.. R12 verkar ha schraderventiler, d.v.s däckventiler haha?! Frågan är om det verkligen kommit in luft/fukt i systemet om det fortfarande finns lite övertryck kvar i det. Kollar man på olika forum så fyller folk på helt vilt med ny gas och det verkar fungera. Luktar lite skyddad verkstad detta.. :) Har man en 20år gammal lexus som gått 20kmil där AC:n inte fungerar från början så spelar det inte så stor roll vilket fall som helst..

Kollar man tillverkarens sida så blir man lite sur att det är så mycket billigare i USA..
http://www.es-refrigerants.com/products ... &Trying=ON

Läste lite på lunchen och historiskt verkar det vara så att man valde R12 för att den var säker att ha i hemmet. Från början var inte kompressorerna/motorerna hermetiskt inneslutna så det fanns risk för brand med R600 liknande gas. Alla bil-AC:n läcker mer eller mindre via kompressoraxeln och från alla kopplingar, håller inte lika länge som helt inneslutna system som i kylskåp.