Enda sättet att få en sån konvertering godkänd i sverige på en bil nyare än 1993* är att registrera den som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon, ombyggt är ganska enkelt förutsatt att man håller sej till max 20% effektökning och 10% vridökning, ska det bli amatörbyggt fordom måste man byta mycket mera, förr räckte det med drivlina+bromsar men jag hörde att det eventuellt skulle ändras, vet inte om det blev så.
Fast du kanske snarare behövde ett regnummer på en redan konverterad bil ?
Sen kan man ju säga rent generellt att alla sådana här motorbyten osv räknas som landsspecifika undantag, och går alltså normalt sett inte att regga i andra länder (innefattas inte av EU's regler om fri rörlighet), DOCK vet jag att just Norge brukar lita på svenska myndigheter, vet flera som sålt beachbuggys till norrmän, en biltyp som tydligen är omöjlig att bygga lagligt i norge, men går att importera från sverige och regga "bakvägen" så att säga.
* Innan 1993 kan man luta sej mot specialregeln som är till för att katalysatorkonvertera bilar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jag tror att Glenn menar alternativen "Ändrat fordon" och "Ombyggt fordon". Amatörbyggt är nog uteslutet i detta fall.
"Ändrat fordon" innebär max 20% effektökning och max 10% momentökning.
"Ombyggt fordon" tillåter mer, men kräver att hela drivlinan och bromsar byts till nåt som innebär en ombyggnad för att passa.
Båda alternativen förutsätter att allt krafs (sprut, kat, mm) är från den nya motorn. Tom växellådan om den är helbilsgodkänd.
Svårigheten med 3S-GTE är väl att den har för mycket pulver för att klara "Ändrat fordon". Inte funderat på nåt annat? Camry V6? Saab 2.3 LTT 170hk?
3S-GTE ST205 JDM utgaven er plumbert til å gå max 180KM/T, påvirker dette noe? (Meningen er jo å ta den av etterhvert uansett men)
Jeg skifter også understellet/bremsene til ST205. Jeg har kjøpt ett frontcut. Hva er drivlinan?
Jeg har også fått med bakakslingen (rear axle) til at jeg kan bygge 4x4, hvis dette skulle hjelpe.
Jeg har med andre ord alt fra en ST205 (frontcut) til disposisjon.
Camry V6 har vel en god alternativ girkasse (transmission) til 3S-GTE motoren btw.
I samme slengen mens jeg først maser: Er det noen som vet hvorfor Toyota Celica ikke kom ut med en 3S-GTE utgave av Celica i 1991? Det kom bare Cabriole av 3S-GE. Det var ett firma i USA som heter American Sunroof Corp. som laget taket/cabriolen for Toyota. Problemet med biltilsynet her i norge er at de lurer på om det er en sikkerhetsmessig grunn til at Toyota/ASC ikke laget en Turbo utgave av bilen. (de er helt forjævlig strenge her )
Om du bygger om till fyrhjulsdrift så kan jag inte tänka mej att det skulle vara för liten ombyggnad.
Besiktningsorganet heter sfro (srfo.com). Ta kontakt med en besiktningsman som finns i närheten och berätta vad du vill. Dom är nästan alltid hjälpsamma, tillåter bra byggen men inte fusk.
Antagligen vill dom att du ökar diametern på bromsskivorna, inbromsning verkar vara en trend just nu.
V6an bör passa direkt på din befintliga växellåda. Kelmer tryckte ner en sån i sin MR2, du hittar projekttråden på detta forum. Eller menar du att V6ans låda är bättre till 3S-GTE? Osäker, men tveksamt.
Så hvis jeg forstår det riktig så: hvis jeg skifter motoren, bromsar og 4x4 så er det nokså garantert at jeg hadde fått det godkjent på vei i Sverige? ("Ombyggt fordon")
Men mindre chans om jag inte bygga 4x4?
Er det noen email jeg kan ta kontakt med sfro for å få det bekreftet?
Fast det är tydligen VÄLDIGT jobbigt att bygga om en fwd celica till 4wd, större delen av bottenplattan skiljer, både kardantunnel, och hela bakdelen med alla fästen är fel.
Det enklaste sättet är tydligen att ta och montera en cabkaross på ett underrede från en GT-Four, och efterssom det är en självbärande kaross är det ju allt annat än enkelt, man kan ju anta att cabben också har en annorlunda bottenplatta med en massa förstärkningar pga avsaknad av taket.
Om jag minsn rätt finsn det en tråd om detta på 6gencelicas eller om det var alltrac.net eller nåt sånt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.