Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Nizzehult »

Gäller en Corolla -90 som är nyligen inköpt. Pratade som hastigast med en bekant som är Toyotamek om mitt förvärv och han sa: passa dig bara för utgående lager på växellådan. Hm. Ja det låter både dyrt och omständligt att byta. Är detta ett generellt problem? Bilen har gått 24500 mil men är väl underhållen fast jag tycker mig höra ett litet sjungande ljud i vissa hastigheter som inte riktigt går att identifiera varifrån det kommer. Bör jag oroa mig? Göra nåt (förutom kolla oljan)?

Att plocka ner växellådan är nog ingen lek. Känns också som att kopplingen snart måste bytas (1-2 år) men det är väl samma sak där: man måste väl bort med drivaxlar, kardan osv. innan man kan komma åt att byta. Måste man rent av släppa ner lådan? Krävs specialverktyg eller klarar man detta i en vanligt garage?

Har lite knäppningar i VF drivaxel, troligen så har man kört för länge med trasig damask. Är det samma (främre) drivaxlar från en 2WD? Har en 2WD reservdelsbil.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Dale »

Har du registrerings nummren eller chassi nummren på bägge kan jag se om de e samma. Vill du inte dumpa nummren här så skicka dom på ett PM.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Dale »

Nizzehult skrev:Här kommer chassinummer:
4WD: JT1W0AE95001XXXXX
Liftback: JT1L0AE92070XXXXX
Fick lägga till JT1 i början på bägge chassinummren. Vägverket brukar vara slarviga på den detaljen. ;-)

Vad jag fick fram så går det inte att använda något av drivaxlarna från Liftbacken på 4WD. Såg däremot att knutarna på din 4WD (AE95) är samma som Camryn (SV25) som har 4WD men den är tyvärr inte så vanlig här i sverige men kan finnas i Norge. Inte helt lätt de där med bilarna mellan. Vet inte om någon annan får fram nått bättre men detta var iaf vad jag fick fram.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Nizzehult »

OK. Tack iaf.

Nu har jag slaktat "donatorbilen" helt och tänkte då flytta över hela främre hjulnavet (där framhjulslagret sitter) för att spara ca 1300,- som ett nytt lager kostar. Tyvärr visade sig detta vara svårare än jag trott och navet och bromsskölden var så risig samt att lagret verkade dåligt på donatorbilen så jag gjorde bara det nödvändigaste: knackade ut hö drivaxel och tryckte in mera lagerfett. Knuten kändes fräsch.
Trodde jag kunde använda yttre knutarna på donatorbilen men får inte bort dem, verkar sitta fast på drivaxeln?

Men ljudet kvarstår. Det är också svårt att lokalisera; låter som höger fram men kan lika gärna vara hela lådan som sjunger. Ändras inte nämnvärt när man svänger, möjligen något.

Hur låter det om lagret på utgående axel är dåligt som han mekanikerna pratade om? Det hörs som ett molade, dovt ljud främst mellan 50-70 km/h som följer hjulens rullande. Stör mig på detta!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Nizzehult »

Thank God for internet!
Ett nytt hjullager kostar svettiga 1330,- på Mekonomen etc. och vad Toyota tar vill jag inte ens veta.
Men...en del surfande på olika sidor utomlands gav resultat. Till slut hittade jag ett företag i England som
säljer ett komplett hjullagerkit för £9.95 (ca 110,-) + frakt £6 (ca 65,-). Taget! Sparar..hmmm...1155,-! Viss skillnad mot Sverige = något fetar på % så att dom kräks på vissa delar. :evil:

Men...ni som har pillat med dessa bilar: är det lagret eller är det lådan som mullrar? Om detta är ett standardfel så borde flera ha hört det och vet medicinen. :?:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av fredrik mkIII »

på de senare corollorna med 4wd så är det relativt vanligt med lager ras bak i hjullager. kolla så det inte är något med dem..

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Nizzehult »

Njä, det är rätt lätt att höra att ljudet kommer framifrån. Och det är inte från kardan utan mera från höger sida låter det som. Ett molande, dovt ljud. Men vore det framhjulslagret så skulle väl ljudet ändras när man svänger och det gör det egentligen inte.

Växellådan är ju enorm på dessa bilar! Väger säkert 70-80 kg! Den rymmer 5 liter olja, och det innebär en smärre förmögenhet om man skulle byta till t ex LE-olja (á 200,-/litern). :geek:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Jonex »

Nizzehult skrev:Njä, det är rätt lätt att höra att ljudet kommer framifrån. Och det är inte från kardan utan mera från höger sida låter det som. Ett molande, dovt ljud. Men vore det framhjulslagret så skulle väl ljudet ändras när man svänger och det gör det egentligen inte.

Växellådan är ju enorm på dessa bilar! Väger säkert 70-80 kg! Den rymmer 5 liter olja, och det innebär en smärre förmögenhet om man skulle byta till t ex LE-olja (á 200,-/litern). :geek:
Låter som att det är en liknande låda som sitter i GT4, den väger 100kg med fördelningslåda och allt.
Toyota rekommenderar ingen lägre kvalitet än GL 5, tänk på det om du byter olja. Renovera lådan kostar en hel del så hellre dyr olja än ett ras.
En möjlighet är att köpa oljan av en verkstad, dom köper mini-fat vilket blir väsentligt billigare än att köpa dunkar. Till och med Castrol oljan blir hyffsat billig på det viset.

Ett molande ljud som du beskriver vill jag minnas att alla japanare haft.. ett vinande ljud som uppträder om du släpper gasen hastigt eller gasar försiktigt.. det har farsan på sin mazda -85 och det har jag på min Subaru -97 vid ett visst varvtal och det hade jag även på min Carina E -94. Det är japanskt helt enkelt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:Låter som att det är en liknande låda som sitter i GT4, den väger 100kg med fördelningslåda och allt.
92 kg ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4WD - växellådan, drivaxlar och kopplingsbyte

Inlägg av Nizzehult »

Jonex skrev: Toyota rekommenderar ingen lägre kvalitet än GL 5, tänk på det om du byter olja. Renovera lådan kostar en hel del så hellre dyr olja än ett ras.
Du har tydligen inte hört talas om LE-olja. Detta är högkvalitativ olja som t o m kan få gamla sjungande bakaxlar att bli helt tysta. Men den kostar ju därefter...
http://www.lesmorjmedel.se/
Jonex skrev: Ett molande ljud som du beskriver vill jag minnas att alla japanare haft.. ett vinande ljud som uppträder om du släpper gasen hastigt eller gasar försiktigt.. det har farsan på sin mazda -85 och det har jag på min Subaru -97 vid ett visst varvtal och det hade jag även på min Carina E -94. Det är japanskt helt enkelt.
Njä, ett vinande ljud kan jag gå med på att det finns inbyggt. Men inte ett lågfrekvent, rumblande ljus om låter som en stenkross på låg volym. Detta ÄR ett lagerljud helt enkelt - no doubt - frågan är bara varifrån det kommer. Snurrar man på hjulen märks ingenting.
Att den här enorma lådan har fler lager än en vanlig 2WD är ju uppenbart, men det är svårt att provköra en upppallad 4WD eftersom man ju måste palla upp alla fyra hjulen. Även mellanaxeln har ju lagringar, men dessa sitter längre bak.

Hade detta varit en tjugotusenkronors bil så hade jag nog testat ett oljebyte på gott och ont men för en bil värd 7-8000,- är det mera tveksamt...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar