Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hej, den här bilen har haft problem med anliggande bromsar bak tidigare och ikväll tänkte jag motionera bromskolvarna lite, ev byta belägg bak också. Gick mindre bra, på ena sidan kunde jag rotera kolven ett halvt varv som mest, på den andra kunde jag inte rubba kolven alls. Provade även att bromsa och det enda som hände var att jag hörde ett knakande ljud från oket, kolven rörde sig inte. Tryckte in lite bromsvätska under damasken men än så länge har det inte gjort någon skillnad.
Så, vad göra nu? Sätta tillbaka de gamla grejorna med våld (var inte lätt att få bort oket när kolven satt pressad mot beläggen) eller ska jag pumpa dem fulla med 5-56 (jag vet, dumt...) och hoppas på att kolvarna släpper lite?
Jag hinner inte renovera oken själv så 5-56 eller nåt annat är bara en nödlösning tills bilen fått nya ok... Även om den bara gått 13 500 mil så är bilen tio år gammal så jag antar att det är dags. Vad säger ni som kan allt?
om du måste ha olja på så kan du köra med ATF-olja, den är tunn och bra, och skadar inte gummi, men olja vid bromsarna är ju sällan skoj.
Hade du motorn igång när du försökte bromsa ut kolven ? ha det, bromsservot hjälper till ganska mycket.
Annars är det ju att ta loss oket och pressa ur kolven med hyudralik, antingen hemma (typ gammal huvudcylinder eller liknande) eller
låta en firma göra det, det lönar sej förstås mest om oken är dyra att köpa nya..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Tack för svar! Okej, får väl se om något hänt när bilen stått över natten med lite bromsvätska runt kolvarna. Jag hade tändningen på när jag bromsade men motorn var avstängd, får prova med lite servohjälp. Priset jag fått för utbytesok är 1900kr/st så det svider.
Tänkte köpa biltemas bromskolvsverktyg 191255 men frågan är om den hjälper när kolvarna sitter så hårt, tveksamt?
Ja precis och jag har handbroms i oken. Lyckades rubba den värsta kolven lite men kan inte skruva in den tillräckligt så det får bli en runda till biltema och hoppas på det bästa.
p_k skrev:Ja precis och jag har handbroms i oken. Lyckades rubba den värsta kolven lite men kan inte skruva in den tillräckligt så det får bli en runda till biltema och hoppas på det bästa.
Auris har högergänga på ena sidan och vänstergänga på andra sidan, bara en tanke om du tänkt pressa och skruva med verktyg.
Jag har aldrig mekat bakbromsar på Avensis med skruvkolvs OK då nästan alla hade trummor, fanns en del med OK bak, men dem hade backar till handbroms.
Så om ena Oket har vänstergänga vet jag inte, men som sagt nått att tänka på
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Biltemaverktyget funkade på förarsidan (provade inte på andra) men det krävdes löjligt mycket våld så det är inget snack om att båda oken måste bytas. Nu funderar jag bara på om jag vågar köpa ok från England och ge mig på bytet själv, ni känner inte till någon firma i Sverige som har vettigare priser på ok än 1900kr/st? Tycker det är sjukt dyrt. Gäller oken som på Toyota heter 4775005040 resp 4773005040. Tror de går på 2500kr/st på Toyota.
Visserligen kvarstår mitt problem med skadade ABS-kransar (kunde inte se några konstigheter på framhjulen, bak är kransarna inte synliga) och det lär jag inte klara själv om hjulnav mm ska bytas. Kanske dumsnålt att byta ok själv när allt inte blir fixat ändå. Hade gärna betalt någon TCS-guru för att få jobbet gjort men alla verkar ju hålla till norrut