Vilken styrservo-olja till Carina E 1997 (3s-fe)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Agrik72
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1997

Vilken styrservo-olja till Carina E 1997 (3s-fe)

Inlägg av Agrik72 »

Slarvat bort instruktionsboken + att jag hittar inget alls ang styrservo i Haynesboken

Kört 6mil med extremt lite vätska i behållaren o den väsnades direkt när jag startade motorn i går morse + då hela vägen hem från jobbet
Chansade och köpte biltemas styrservo-olja, men det låter en del fortfarande (dock mycket mindre).

Om jag behöver byta styrservon: Hur mycket olja behöver köpas + vilken?

/tack

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 1S-369870/
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Vilken styrservo-olja till Carina E 1997 (3s-fe)

Inlägg av PierreW »

Läcker de nånstans?

Vanlig ATF olja, alltså automatlådeolja har Toyota alltid kört med i styrservon.
Systemet är självluftande så rattar man mellan fulla rattutslag ett par gånger så försvinner luften, men då vill det ju såklart till att man har olja i behållaren. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Agrik72
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1997

Re: Vilken styrservo-olja till Carina E 1997 (3s-fe)

Inlägg av Agrik72 »

PierreW skrev:Läcker de nånstans?

Vanlig ATF olja, alltså automatlådeolja har Toyota alltid kört med i styrservon.
Systemet är självluftande så rattar man mellan fulla rattutslag ett par gånger så försvinner luften, men då vill det ju såklart till att man har olja i behållaren. ;)
Japp, läcker, antar jag iallafall - inte kollat nivån tidigare, köpte den förra sommaren! (i desperation då min carina 2 la av)
Ska vara luftad, ska prova några gånger till
/tack
Skriv svar