Hej,
Jag har inte skrivit här förut och är inte så bekant med forumet men jag hoppas att jag skriver i rätt forumsdel.
Jag har en Volkswagen Taro (som säkert alla vet är det ju en Toyota Hilux). Jag har en teknisk fråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med.
Jag har ett missljud från motorn 22R-E tror jag att typbeteckningen är. Jag kan inte helt avgöra om det är just motorn ljudet kommer från eller om det är generator eller liknande. Men det är ett gnisslande ljud som startar vid ca 2000varv och sedan följer varvtalet (frekvensen ökar med ökande motorvarv). Jag hörde missljudet första gången förra hösten och en kompis till mig skulle kolla på bilen för att se om han kunde hitta var ljudet kom från. Men då han hade bilen hos sig tystande ljudet och har varit borta över vintern och sommaren. Men nu för någon månad sedan började ljudet igen. Jag tycker inte att det är något direkt lagerljud men jag är ingen expert på bilmotorer.
Jag har försökt att läsa i diverse forumsinlägg både på detta forum och på andra forum men det är väldigt svårt att söka på ett viss ljud så därför tänkte jag att jag provar att posta en fråga.
Jag har några videoklipp från ett par offroadkörningar där ljudet hörs. I första klippet hör man först hur bilen lät i somras och sedan efter ca 1:30 in i filmen är det inklippt från en körning i september. Där hör man att motorn låter annorlunda.
i klipp två hör man ljudet mycket tydligt vid ca 40sekunder in i filmen
Ja vill på intet sätt försöka ragga besökare till mina youtubeklipp det jag Jag hoppas på att någon som är duktig på toyotamotorer kunde lyssna på klippen för att se om det går att avgöra vad det är som låter.
Tack på förhand
Jonas
Missljud från 22R-E motor
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Missljud från 22R-E motor
Jag har haft bilen inne på verkstan nu och dom menar att det är någon spännrulle till remmen som driver servopumpen som för oväsen. Det låter väl rimligt gissar jag. Nu hade den utgått från VWs reservdelslager men det borde väl rimligtvis finnas på Toyota.
Spännrullen bytt och missljudet är borta
Spännrullen bytt och missljudet är borta