Hej.
Nån som vet om Avensis katalysator passar på Rav4?
Numren överenstämmer inte 100%, men dom ser EXAKT lika ut.
Skillnaden kan vara osynlig och därför inte kompatibel.
Därför frågan.
På baksidan står endast 25051.
Skruvat.se har samma nr till Rav4 och Avensis.
Rav4s heter 25051-28040 för att vara exakt.
Avensis heter 25051-28150 eller 25051-28070 beroende på årgång.
Identiska i utseende.
Micke.
Katalysator från 1AZ-FSE på 1AZ-FE?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Katalysator från 1AZ-FSE på 1AZ-FE?
Kan du inte få tag i någon gammal reservdelsräv på Toyota? Jag kan rekommendera att ringa till Europeiska Motor Lidingövägen, de har hjälpt mig många gånger med tekniska frågor angående vissa saker. Dessutom när jag har föreslagit vissa åtgärder som att köpa saker från skroten, och de har tyckt att det är en bra ide - aldrig känt mig påtvingad att köpa någon sak. Däremot Europeiska motor på Elipsvägen, huddinge är nog en utav de sämre och otrevliga verkstäder - skippa dem.
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Hej.
Tack för svar.
Anledningen till frågan var att begagnatutbudet är stort på Avensis.
Begränsat på Rav4.
Min tanke var att skilnaden mellan motorerna kanske var marginell, dvs annat insprut, kamaxlar osv...
Men jag ringde lokala Toyota och frågade. Dom påstod att skillnaden mellan motorerna är för stor för att katalysatorerna ska passa. Dom ser snarlika ut dock.
Avensis Verso har samma motor och katalysator.
Dom sa att det inte borde ha någon större betydelse för katen om skrotade donatorbilen gått långt.
Problemet med P0420 drabbar inte alla. Vissa går långt utan kat byte.
Jag arbetspendlar 8mil/dag. Det är bästa förhållandet för katten med långkörningar.
(Jag har inte haft min Rav4 ett år ens)
Micke.
Tack för svar.
Anledningen till frågan var att begagnatutbudet är stort på Avensis.
Begränsat på Rav4.
Min tanke var att skilnaden mellan motorerna kanske var marginell, dvs annat insprut, kamaxlar osv...
Men jag ringde lokala Toyota och frågade. Dom påstod att skillnaden mellan motorerna är för stor för att katalysatorerna ska passa. Dom ser snarlika ut dock.
Avensis Verso har samma motor och katalysator.
Dom sa att det inte borde ha någon större betydelse för katen om skrotade donatorbilen gått långt.
Problemet med P0420 drabbar inte alla. Vissa går långt utan kat byte.
Jag arbetspendlar 8mil/dag. Det är bästa förhållandet för katten med långkörningar.
(Jag har inte haft min Rav4 ett år ens)
Micke.
Du kanske kan kolla på en "lambda diffusior", det är en liten distans som du sätter på sonden så den hamnar lite längre ut. På så sätt så lurar du den, och eftersom avgasvärdena antagligen är fullt dugliga för SvenskBilprovning så lär det ju inte bli några problem där.
Sök på Google, Turbocenter verkar vara en firma som har dessa, dessa borde nog också gå att tillverka själv eller köpa på Ebay.
Troligtvis en billigare lösning.
Sök på Google, Turbocenter verkar vara en firma som har dessa, dessa borde nog också gå att tillverka själv eller köpa på Ebay.
Troligtvis en billigare lösning.