Sida 1 av 1

Glykol till Gullan

Postat: tor 14 mar 2013, 13:06:07
av JanneGlans
Tjenamors.

Testade min Glykol och såg att den "enbart" klarar -23C. Åkte då till Toyota för att köpa på mig en flaska koncentrerad Kylarglykol(grön) eller höra om jag ska byta glykolen.

Berättade då detta för en av nissarna som sa att jag skulle fortsätta köra på grön då min bil rullade ur bilsalongen två månader innan de började köra med rosa longlife. Frågade om jag skulle byta och isf byta till Rosa. Fick svaret att jag ej skulle byta till rosa eftersom den går på den gröna för tillfället.

Men om jag tömmer systemet på glykol och sköljer en eller två gånger med rent vatten för att sedan hälla i rosa longlife, skulle inte det gå?

Min Avensis är uttagen 2003-06 och den rosa glykolen började de köra med i bilar från och med 2003-08.

Sen när jag åkte hem med en liter grön glykol såg jag på flaskan att det stod longlife på den. Vad är det som stämmer här i världen?

MVH

Re: Glykol till Gullan

Postat: tor 14 mar 2013, 14:15:54
av PierreW
Finns ju egentligen ingen anledning till att söla och byta de om du kan få ned fryspunkten med ren Glykol.
Onödigt arbete helt enkelt, blir ju inte som på gjutjärnsmotorer en massa rost och avlagringar som bör tömmas ur med jämna mellanrum.

Färgen har ju egentligen ingen betydelse på så vis, utan det är ju skillnaden mellan Etylen och Propylen man ska ha koll på.

Re: Glykol till Gullan

Postat: tor 14 mar 2013, 15:54:17
av JanneGlans
Gullan har gått lite över 11k mil nu och om bytena av kylvätskan har varit som de ska så bör vätskan ha bytts för ungefär 5k mil sedan. Då är det alltså dags för ett nytt byte inom 1k mil för att följa serviceintervallen.

För den ska jag väl ändå följa eller? Och ska jag ta vilken glykol som helst som är etylenbaserad? (efter att jag har sköljt ur systemet med vatten emellan?

Re: Glykol till Gullan

Postat: tor 14 mar 2013, 15:58:52
av Dale