Hållbarhet supra mk 3

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
timmy_r
Årsmodell: 0

Hållbarhet supra mk 3

Inlägg av timmy_r »

Tjena!

Tänkte höra hur bra hållbarheten är på Mk 3.

Hur mycket kan man trimma innan man måste öppna upp dessa motorer?
Hur långt håller resten av drivlinan ?
Vad bör man tänka på när man handlar någon av dessa ?

Tack på förhand / Timmy
Användarens profilbild
behr
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Hållbarhet supra mk 3

Inlägg av behr »

Du bör inte trimma något utan att byta topplockspackningen. Toppen är feldragen från fabrik och packningen går lätt (även med original laddtryck ibland). Med en ny stålpackning och ARP-pinnskruv är motorn förberedd för lite effektökning. Sen skulle jag dra gränsen vid 400 hk med original kolvar... Förutsatt givetvis att spikningar, bränsleblandning osv hålls under kontroll.

Drivlinan är tålig. En av den svagaste delarna i lådan är en "thrust washer" (heter på svenska? axiallager?) som spricker vid extrem belastning. Jag skulle inte oroa mig för det under 500 hästar. Kopplingen måste givetvis bytas ganska tidigt.

Kolla topplockspackningen extra vid köp...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige

Inlägg av Larco »

Informationen på denna sida verkar rätt vettig.
http://www.toysport.com/technical%20inf ... _notes.htm
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
timmy_r

Inlägg av timmy_r »

Man tackar för svaren. Är nämligen sugen på att sälja nuvarande bil och bygga ihop sladde bil efter sommaren. Är det någon som vet någon bra utländsk sida där man kan hitta billiga men bra delar till dessa?
Johannes Rydberg
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Inlägg av Johannes Rydberg »

kolvar stakar hela bottendelen och även topp tål 450-500hk. utan behövas öppnas. men vid 500hk är man på gränsen med kolvarna och stakar. sen bygger grenröret motryck vid 400-450hk. m,m det är massa runtomkring grejer som skall bytas. kan lägga upp en lista. sen vid intresse.

tror knappt det finns nån mk3 a kvar med fabriks topplockspackningen, men hittar du en så byt den med engång som sagt.

original senare gen packningen tål uppåt 400-450hk. med arp bultar.

stålis tål mer. kräver block planing,

problemet med mk3 or är OLJE MÄNGDEN: som är aningen i underkant med original effekten. men som blir katastrof lite vid högre effekt utag. oljan blir för varm och smörjer inte veven o dess lager . och vevstasklagerna rasar. så olje byten och öka mängden olja.

större olje kyl är ett bra sätt. plus flytta oljefiltret då kan du skruva på större oljefilter som symmer mer olja. och det blir mer sevice vänligare.

och bra olja. helsyntet av bra märke det mår turbon bra av oxå när den är glödhet och du stä'nger av maskin då är det bra om inte oljan koksar direkt i turbon p.g.a värmen. där är helsyntet överlägsen.

drivlinan tål 500hk. men oftast pratar man nm när det gäller drivlinan för det är nm som knäcker den.

och mk3 med rätt grejer utvecklar rejält vrid. 500hk kan vara uppåt 700nm men många verkar sätta gränsen vid 700hk som är kanske 1000nm. det är ganska bra tålighet helt i klass med bmw s starkaste drivlinor.

koppling ger sej fort. ca 300hk som dom flesta original.

lycka till med en grymt bil köp. problemet är att vagnen är hyffsat tung och klumpig. så att använda den som sladd bil är väl sådär.

trimma en volvo 240 istället 8-)
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:och bra olja. helsyntet av bra märke det mår turbon bra av oxå när den är glödhet och du stä'nger av maskin då är det bra om inte oljan koksar direkt i turbon p.g.a värmen. där är helsyntet överlägsen.

Man stänger inte av en turbomaskin med glödhet turbo! Man efterkyler så länge som behövs för att den ska komma ned i temp. Men visst ska man använda helsyntet. Sedan ska man använda olja med rätt viskositet också beroende på utetemperatur. Finns alltid en rekomendationstabell.

Kom inte hit o tipsa om volvo! ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
timmy_r

Inlägg av timmy_r »

Tack för tipsen =) Har varit inne på att börja sladde karriären med v*lvo innan.
Men dom är så vanliga, men o andra sidan jäkligt lätta att få tag på delar till samt att jag har viss erfarenhet av dom.

Men efter som jag har varit sugen på en MK4 nu i flera år men aldrig tycks få råd till en så får man väl i alla fall ta ett steg i rätt riktning. =) Hur mycket är vikten på en mk3 ?

Hittade en sida som heter ebay, kan man lita på den ? Verkar ju som att dom samarbeta med tradera? Eller det kanske är riskabelt?

Ingen som vet någon bra utländsk sida ?

/ Timmy
Johannes Rydberg

Larco skrev:
Johannes Rydberg skrev:och bra olja. helsyntet av bra märke det mår turbon bra av oxå när den är glödhet och du stä'nger av maskin då är det bra om inte oljan koksar direkt i turbon p.g.a värmen. där är helsyntet överlägsen.

Man stänger inte av en turbomaskin med glödhet turbo! Man efterkyler så länge som behövs för att den ska komma ned i temp. Men visst ska man använda helsyntet. Sedan ska man använda olja med rätt viskositet också beroende på utetemperatur. Finns alltid en rekomendationstabell.

Kom inte hit o tipsa om volvo! ;)

självklart måste man efterkyla även på vattenkylda turbos. men den är nog rätt varm ändå ;)
rätt vikositet är en självklarhet. det är högt flöde i mk3.

burkar vara volvo raggare som vill ha ``sladdbilar´´ verkar som jag hade rätt oxå. min uppfattning av dom suprona som jag haft ``mk3´´ så är dom trevliga med lite klumpig känsla.. det är en ganska stor gt bil. finns nog bättre bilar man kan sladda sönder.
timmy_r

Inlägg av timmy_r »

Förlåt, jag ska "drifta" med den. Inte tänkt att ha den och sladda okontrollerat på någon parkering. Men känns lite onödigt och kalla det för drifting då jag ännu inte kan det. Tänkte ha det som träningsbil, då jag tycker att volvo är rätt så tråkiga att "drifta" med. Kan tänka mig en turbo konverterad bmw också, men vill gärna ha en bil som går att besiktiga utan att behöva göra en massa varje gång det är dags för det.

Ska jobba några månader nu och se vad budgeten säger, har hittat en sida i amerika nu. www.horsepowerfreaks.com får se om man kanske börja ta lite delar där ifrån sen. Lutar starkt åt en supra med uppgraderade bromsar, väghållning och så en motor som håller med original innehålle. Räcker sen inte det så får man uppgradera.

Har just nu en Fiat uno turbo som jag har renoverat motorn på i vinter. Fattas lite delar till uppstart då jag bytat låda m.m. Men efter den är startad och provkörd igen så ska hon nog få ge vika för någon roligare bil att "sladda" med.
Johannes Rydberg

det är jag som borde be om ursäkt.

Jag har haft 2st mk3 or och ångrat mej bittert att jag sålde dom efteråt. Och jag tycker det är en kanon bil. Gillar den skarpt. Vill ha en igen men som nybliven pappa har jag inte råd i nuläget. vill köpa en fin. Det kanske gör mej lite bitter hehe

Det är en del som använder dom som drift bilar. Dom har en vikt fördelning så 48%bak och 51% fram 15%diff spärr som lätt kan shimmsas och öka det.

Finns ett bra supra forum oxå. Supras.nu har varit medlem där i många år. Rejält med kunskap angående trim och förbättringar

Synd att toyota inte gör mer supror .
Skriv svar