Sida 1 av 1

Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 07 apr 2013, 16:11:59
av JesperD
Monterade nya sänkfjädrar på min GT86 igår och GIVETVIS drog jag av en pinnbult i topplagringen när jag skulle spänna fast en av muttrarna i chassit (uppe i motorrummet, sitter 3st muttrar) så nu kör jag runt med 2 av 3 fast, givetvis ska jag in på Toyota direkt på måndag. Får köra försiktigt sålänge :p

Jag undrar egentligen bara om det är mycket jobb att byta den pinnbulten i topplagringen (det ser ut som på vilken topplagring som helst, inget unikt med GT86an)?
Eller det är bara att lossa fjäderbenet igen och knacka ut pinnbulten och i med den nya?

Om det nu inte går att köpa dom lösa på Toyota (tvivlar på det, får nog köpa hela topplagringen..... :( ), finns det någon universal bult man kan köpa?

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 07 apr 2013, 17:27:21
av Neblade
Ska nog inte vara så farligt att köra med två, men tat lugnt kanske man ska göra tills du har reparerat.
Du kanske däremot borde kolla över hur hårt du drog de övriga muttrarna så du inte drar sönder de skruvarna också! (Om det berodde på att du drog av skruven?)

Börja med att kolla med Toyota, de borde ju kunna ta hem nya skruvar. Annars går det väl att plocka en ny från skroten.


Här kan man få tips om vad som skulle kunna vara hyffsat rätt moment. (om man inte läser i verktstadshandboken)
http://www.swebolt.se/se/monteringsmoment.html

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 07 apr 2013, 17:35:35
av JesperD
Kollade igenom toyotas reservdelsprogram till GT86 och det fanns bara artikelnr för hela topplagringen och för själva muttern, inte för pinnbultarna :(
Det borde ju gå med vilken m8 bult som helst tycker jag?

Kollade över de andra igen och dom satt fint, dem skulle bara dras med ca 25nm men misstänker att jag drog betydligt hårdare på just denna (det var den första jag spännde med momentnyckeln, sen skipa jag den på dom andra).

Kan man inte göra en "fullagning" och bara dra igenom en vanlig m8 bult med en bricka på och sätta muttern på den?!
Går det att knacka ut eller får man pressa med maskin för att få ut den gamla?

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 07 apr 2013, 23:16:46
av Neblade
JesperD skrev:Kollade igenom toyotas reservdelsprogram till GT86 och det fanns bara artikelnr för hela topplagringen och för själva muttern, inte för pinnbultarna :(
Det borde ju gå med vilken m8 bult som helst tycker jag?

Kollade över de andra igen och dom satt fint, dem skulle bara dras med ca 25nm men misstänker att jag drog betydligt hårdare på just denna (det var den första jag spännde med momentnyckeln, sen skipa jag den på dom andra).

Kan man inte göra en "fullagning" och bara dra igenom en vanlig m8 bult med en bricka på och sätta muttern på den?!
Går det att knacka ut eller får man pressa med maskin för att få ut den gamla?
Kolla med Toyota, bara för att det inte finns med som reservdel betyder det inte att de inte kan få fram en skruv som passar?
Normalt sett så är det bara att knacka ut skruven, så är det ju ivarjefall till hjulskruvarna. Sen stoppar man tillbaka den nya, roterar den rätt och lägger på lite brickor och en mutter och skruvar ihop det så att skruven pressas på plats. Borde vara samma sak på topplagringarna. ;)

Jag skulle ju hellre ta o köpa en skruv från skroten än att hålla på o krångla med en lös skruv.

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: mån 08 apr 2013, 17:58:38
av JesperD
Gav det ett försök idag att banka ur den gamla bulten.

Man kommer till bra utan att montera av stötdämparen, dock sitter bulten väldigt hårt. Någon som har ett bra tips på hur man får loss den smidigt? Har testat att banka ut den men den rubbar sig inte alls. Får kanske borra ut den istället?!

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: fre 12 apr 2013, 22:32:44
av JesperD
Tänkte bara skriva att jag fick plock av hela topplagringen och då gick det på 1minut att slå ur den gamla bulten! Så nu är det bytt och allting är helt :)

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 14 apr 2013, 08:13:11
av Neblade
JesperD skrev:Tänkte bara skriva att jag fick plock av hela topplagringen och då gick det på 1minut att slå ur den gamla bulten! Så nu är det bytt och allting är helt :)
Hade Toyota nya skruvar eller köpte du en begagnad?

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 14 apr 2013, 20:31:48
av cheetah1
Inte för att vara sån, men.. GT-86 borde inte vara så jättevanlig på skroten..?

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: sön 14 apr 2013, 23:19:51
av JesperD
Nej det gick inte att få tag i utan att köpa hela topplagringen. Så jag satte en vanliga M8 bult med bricka och mutter, får duga sålänge.
Ska ta med den "trasiga" bulten till nån skrot med många Subaru bilar och se om det finns någon.
Det är Subaru som gjort fjäderbenen och det är samma som på diverse imprezas och några andra modellen (topplagring dvs inte hela benet).

Annars kanske nån cnc verkstad eller liknande kan svara till en likvärdig.

Re: Drog av en pinnbult på topplagringen......

Postat: tor 18 apr 2013, 19:05:41
av Neblade
cheetah1 skrev:Inte för att vara sån, men.. GT-86 borde inte vara så jättevanlig på skroten..?
Nej, men jag misstänker att det är samma press-skruvar på de flesta toyotor, eller ja, kanske subaru i detta fall. Och skulle skruven vara ett par mm längre så ska väl inte det vara någon fara heller. diametern brukar vara densamma, och jag skulle gissa att splines-delen ser lika ut (kanske inte heter splines, men ni förstår vad jag menar).

GT86:or hoppas jag att det inte finns några på skroten. ;)