Underredsbehandling?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2009
Underredsbehandling?
Vid 3-årsbesiktningen av min Avensis 2009 (sedan) fick jag rådet av besiktningstjejen att rostskydda den undertill. Hon pekade speciellt på ett par balkar uppe i bakvagnen. Är det någon man bör kosta på? Och hur mycket får man räkna med att kosta på då?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Underredsbehandling?
Runt 10 lakan brukar det gå på. Om det är värt eller inte beror väl bero på hur länge du tänker behålla bilen. Ska du bara ha den ett par år till är det knappast lönt, men tänker du behålla den hela livslängden ut är det klart värt eftersom livslängden förlängs. Räkna inte med att få ut ett öre mer vid en försäljning för att du har gjort det.
Kostar det verkligen 10K för att behandla kärran undertill idag ?
Det fixar jag själv med några burkar tectyl och stålborste.
Det märks verkligen att det gått inflation i allt vad service heter
För att slippa sånthär dyrt underhåll så får man faktiskt titta till bilen själv undertill 1-2 ggr om året, men har man råd så kvittar det ju vad det kostar.

Det fixar jag själv med några burkar tectyl och stålborste.

Det märks verkligen att det gått inflation i allt vad service heter

För att slippa sånthär dyrt underhåll så får man faktiskt titta till bilen själv undertill 1-2 ggr om året, men har man råd så kvittar det ju vad det kostar.

- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Har underredbehandlat Celican iofs 9 år sedan men finns inget rost eller sånt under bilen och bilen har gått året runt i salt å efter grusvägar. En stor skillnad är att proffsen rengör och sen behandlar långt in i balkar där vi Svensson som försöker göra det på någon garageuppfart inte kommer åt ordentligt. Sen har vi sällan tillgång till kamera som kan gå in och kolla, värmer man inte upp massan rinner/flyter den inte ut på samma sätt och tränger in bättre. Har svårt att tro att vi kan göra jobbet lika bra som proffsen om man tittar på filmerna som finns på nätet. Funderar på att göra en underredsbehandling på Avensisen med men samtidigt behöver jag en bil som får dra mer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- JPH
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1990
Lämnade in min Celica på underredsbehandling på en liten firma i norra Uppland för ett litet tag sedan. Vet att han är duktig och han drar på rejält med rostskydd. Luktar så man nära nog storknar i månader efteråt. Kostade bara 3000:- Då ska bilen dessutom in igen på en gratis efterbehandling c:a ett år efter det första rostskyddet.
Om det är värt det? Alla gånger! I mitt fall hade det börjat bli rött undertill så det var i grevens tid.
Om det är värt det? Alla gånger! I mitt fall hade det börjat bli rött undertill så det var i grevens tid.
Det billigaste sättet är att låna eller köpa en kompressor, köpa Biltemas linoljebaserade rostskydd och efter underredstvätt och tork spruta på så noggrant som möjligt.kaliumklorid skrev:Vid 3-årsbesiktningen av min Avensis 2009 (sedan) fick jag rådet av besiktningstjejen att rostskydda den undertill. Hon pekade speciellt på ett par balkar uppe i bakvagnen. Är det någon man bör kosta på? Och hur mycket får man räkna med att kosta på då?
Luktar dessutom gott och är mycket effektivt och miljövänligt.
-
- Bilmodell: Toyota Auris TS
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Norberg
- Land (Country): Sweden
Vet ej om de har god rostskydd eller ej..men inte enligt vibilagare.se (jädra typer o slå sina bilar förresten)!
Skämt o sido och till saken!
Jag har nyss köpt en helt ny Auris TS 2013..lämnade in den på rostskyddsbehandling via SVB center(svensk bilvård ..mercasol )!
Före det kollade jag in underredet vilket var mycket vackert som på vilken ny bil som helst..en underbart vacker vy..lackat i svart o allt..men såg bra dåligt ut i rostskyddssynpunkt!
Enl återf så behövdes ingen behandling på lång tid..dock sade han att en sån behandling gör ju inget sämre (han vill dock sälja min gamla bil när jag byter)!
Och enl SvB så "var det väldigt tunnt lager rostskydd"...så man får väl ta nåt mittemellan ...men saken är då säker..att göra det på en ny bil måste då vara bra bättre än på en gammal..så slipper det åtminstonde finnas skit kvar under bilen(skit bakom ratten är ju annat)..och att göra en behandling på en snäppet äldre som man vill ha kvar i några år till borde väl vara värt som i mitt fall 5000:- (ordinarie 7000:-) de körde nån kampanj!
Vad tiden utvisar om rosten får vi väl lämna till framtida intressen..men tänker ju även på detta sätt på nästa ägare av bilen..och inte som man ofta läser.."kör tills skiten rostar o sälj"...då är man ju mest bara intresserad av sig själv i världen..(och då gäller det nog inte bara bilen)!
Skämt o sido och till saken!
Jag har nyss köpt en helt ny Auris TS 2013..lämnade in den på rostskyddsbehandling via SVB center(svensk bilvård ..mercasol )!
Före det kollade jag in underredet vilket var mycket vackert som på vilken ny bil som helst..en underbart vacker vy..lackat i svart o allt..men såg bra dåligt ut i rostskyddssynpunkt!
Enl återf så behövdes ingen behandling på lång tid..dock sade han att en sån behandling gör ju inget sämre (han vill dock sälja min gamla bil när jag byter)!
Och enl SvB så "var det väldigt tunnt lager rostskydd"...så man får väl ta nåt mittemellan ...men saken är då säker..att göra det på en ny bil måste då vara bra bättre än på en gammal..så slipper det åtminstonde finnas skit kvar under bilen(skit bakom ratten är ju annat)..och att göra en behandling på en snäppet äldre som man vill ha kvar i några år till borde väl vara värt som i mitt fall 5000:- (ordinarie 7000:-) de körde nån kampanj!
Vad tiden utvisar om rosten får vi väl lämna till framtida intressen..men tänker ju även på detta sätt på nästa ägare av bilen..och inte som man ofta läser.."kör tills skiten rostar o sälj"...då är man ju mest bara intresserad av sig själv i världen..(och då gäller det nog inte bara bilen)!
Egentligen ska man behandla bilen direkt om man köper en ny och sen kolla årligen att allt är ok.
Har rosten väl fått fäste efter några år så är det svårt att bli av med den.
Det går inte nog att framhålla hur viktigt det är att hålla koll på rosten och fixa det i tid !
Jag kör med rostomvandlare från biltema med hyfsat reslultat, men gravrost klarar den ju inte.
Min gamla riskokare synar jag noga nu och försöker att åtgärda nya rostangrepp som kommer, speciellt då allt som finns i hjulhusen, typ dämparna. Hjulhusen är ju mer utsatta för stenskott och allt annat elände som kommer från vägbanan och som rensar bort allt rostskydd som finns där efterhand.
Men håller då motorn 30 000 mil så är det ju bara det estetiska man fixar ,för varför lämna en bil i tiptopp till skroten ?
Man får ju bara en tusenlapp om man har tur.
Helst ska hela bilen vara slut som den volvo från -87 jag lämnade , där i stort sett all viktigt var slut och kostnaden för att fixa eländet vida översteg värdet !
Har rosten väl fått fäste efter några år så är det svårt att bli av med den.
Det går inte nog att framhålla hur viktigt det är att hålla koll på rosten och fixa det i tid !
Jag kör med rostomvandlare från biltema med hyfsat reslultat, men gravrost klarar den ju inte.
Min gamla riskokare synar jag noga nu och försöker att åtgärda nya rostangrepp som kommer, speciellt då allt som finns i hjulhusen, typ dämparna. Hjulhusen är ju mer utsatta för stenskott och allt annat elände som kommer från vägbanan och som rensar bort allt rostskydd som finns där efterhand.
Men håller då motorn 30 000 mil så är det ju bara det estetiska man fixar ,för varför lämna en bil i tiptopp till skroten ?

Helst ska hela bilen vara slut som den volvo från -87 jag lämnade , där i stort sett all viktigt var slut och kostnaden för att fixa eländet vida översteg värdet !