Lister till en Celica liftback -86
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lister till en Celica liftback -86
Jag kom över en Celica liftback -86;a för en spottstyver. När jag städade ur den och tvättade den upptäckte jag till min förvåning att allt fungerade, nästintill rostfri. En tendens till oljeläckage från motorn som åtgärdades med en tillsats i motoroljan. Kylarvätskeläckage från termostathuset när bilen var kall, en av muttrarna drog åt ett kvarts till ett halvt varv så blev den tät. Motorn spinner som en arg katt vid gaspådrag. En fantastisk liten bil med andra ord. Det som fattas på den är två längsgående lister längst ner på utsidan av trösklarna under dörrarna. Listerna går från främre hjulhuset till bakre hjulhuset. De har visat sig svåra att får tag på, de flesta karosserna har nog gått till pressning. Är det någon som har en aning var jag kan finna dessa lister? När bilen i övrigt är i så fint skick skulle jag gärna vilja att utsidan oxå är i skick. Bilen har gått i norrbottens inland mestadelen av sitt liv.
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Lister till en Celica liftback -86
Jag skulle nästan vilja påstå att de där listerna är omöjligt att hitta på bilar som körts och används, då de alltid rostar.
Borde dock gå att gjuta till egna i glasfiber? Det är ju en ganska enkel form. Man kan ju alltid kolla med toyota om de kan ta hem, men jag skulle inte räkna med det.
Borde dock gå att gjuta till egna i glasfiber? Det är ju en ganska enkel form. Man kan ju alltid kolla med toyota om de kan ta hem, men jag skulle inte räkna med det.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Det stämmer, det är ju en plåtlist för böveln. Det sitter en skadad list på förarsidan så jag skall nog använda den som mall och tillverka två nya i kolfiber utanpå den. Jag ska ta en dag och polera upp den oxå när jag får till listerna, röd och matt i färgen som den är. Tack för svaret.
Så här blev lösningen: originallisten som satt kvar var i alltför dåligt skick för att kopieras. Jag hittade ett par svarta självhäftande aluminiumlister hos golvia i rätt längd. Bredden var 45 mm. Jag snitsade till ändarna så dom passade mot hjulhusen. Avfettade underlaget med rödsprit och tryckte fast dom. Jag gjorde mig ett eftermiddags/kvällspass (6 tim.) med att få den röd igen. Sonax serie med polish, rubbing samt vax. Förardörren var svår, förmodligen är den omlackad nån gång. Fullt godkänt resultat.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
bilder! 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se