bromsskivor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
roadworn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 12:14:48
Bilmodell: corolla TS
Årsmodell: 2005

bromsskivor

Inlägg av roadworn »

Hallå där ute.tänkte byta skivor bak på min Corolla t sport -05 o plockade bort oket men fick ändå inte bort skivan.trodde att man skulle kunna dra av den då men icke sa nicke.nån som vet hur man gör?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: bromsskivor

Inlägg av YarisMek »

gammla skivor brukar kunna rosta fast, ibland är det så illa man får kapa bort dom. Men annars är det hammare. Om due ska ha dom ännu, så blirre gas-svets o gummi-klubba
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: bromsskivor

Inlägg av PierreW »

Använd den inbyggda avdragaren först och främst, alltså de 2 gängade hålen där du kan sätta i M8 skruv och pressa ut skivan med.
Och du kan få justera in handbromsbackarna en bit också då det oftast blir en rostkant inne i skivan som krokar i backarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
roadworn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 12:14:48
Bilmodell: corolla TS
Årsmodell: 2005

Re: bromsskivor

Inlägg av roadworn »

hej,finns bara ett hål i skivan o hur justerar jag backarna innan jag tar av skivan?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: bromsskivor

Inlägg av PierreW »

roadworn skrev:hej,finns bara ett hål i skivan o hur justerar jag backarna innan jag tar av skivan?

På originalskivorna finns det 2 gängade hål, inte säkert att alla "pirat" fabrikaten har det, och ibland så har de rostat såpass att man inte ser hålen.
Oftast brukar det räcka att slå på skivan med en handslägga, ska man byta skivor gör de ju liksom inget om man slår märken i dom ;)

Snurra skivan så hålet med gummipluppen i står ca kl6 så kan du kika in i hålet och se ett tandat litet hjul, skruva på de med en skruvmejsel.
Du märker ganska snabbt vilket håll som är fel håll då skivan bromsas om du spänner istället för släpper.

Sen innan du monterar de nya skivorna så kan du rugga upp ytan lite på backarna med ett sandpapper.
Och när du monterat på de nya skivorna så får du justera tandhjulen tills skivan låses och sen släpper du efter ett par kugg till du känner att skivan snurrar lätt igen.
Justera båda sidor innan du känner på spaken i bilen hur handbromsen tar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
roadworn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 12:14:48
Bilmodell: corolla TS
Årsmodell: 2005

Re: bromsskivor

Inlägg av roadworn »

Tackar för ett bra svar,skall prova detta o återkommer sedan. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: bromsskivor

Inlägg av Glenn »

Att avdragarhålen hålen saknas i piratskivor är inte ovanligt nej, ibland saknas även justerhålen, som på skivorna bak på min ST202 :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar