Kupéfläkten
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Kupéfläkten
Någon som har en uppfattning om hur många watt Kupéfläkten drar i högsta eller lägsta.
Behöver inte vara exakt men bara så man vet om det är 10w eller 100w eller mer...
Egentliga frågan är om det går att få snurr på fläkten med 12w/900mA strömtillförsel? Någon som har en uppfattning för det har inte jag...?
Behöver inte vara exakt men bara så man vet om det är 10w eller 100w eller mer...
Egentliga frågan är om det går att få snurr på fläkten med 12w/900mA strömtillförsel? Någon som har en uppfattning för det har inte jag...?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Kupéfläkten
lite snabb huvudräkning så säger min hjärna att 900mA är 9 hundradels amper alltså samma som 0,9ampere och de låter väldigt lite för o driva en kupéfläkt på 12volt. men ja kan ha fel.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Kupéfläkten
Skulle tippa att vid själva startögonblicket kan topparna dra iväg rätt ordentligt men om man låter fläkten gå på fullvarv kan det nog röra sig om 20-30 Ampere å vid lägsta kanske en tiondel. Enklast är kanske att rycka säkringen till fläkten å koppla in en amperemätare där. Kolla strömförbrukningen med fläkten avstängd (ifall nått annat ligger på samma säkring) och sen kolla strömförbrukningen med full fläkt på. Sen e de ju bara å dra av maxförbrukningen med strömförbrukningen när fläkten var avstängd.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Kupéfläkten
Jag var ut och mätte på Cressidan.lägsta hastigheten drar 4,7A och högsta 9.3A.
Bara för att så drar kylfläkten 6A.
Bara för att så drar kylfläkten 6A.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Kupéfläkten
Ah, där ser man. Mina mätvärden var på Chevan jag hade förrut. Hur som helst så nog drar fläkten mer än 1 ampere.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Kupéfläkten
Ok, som jag misstänkte då... Då föll min idé lite.
Nästa fråga då.
Vet ni någon lämplig kompakt fläkt medskapligt flås (motsvarande läge 1-2 på originalet) i som klarar sig på 0,9A som man kan klämma dit?
Nästa fråga då.
Vet ni någon lämplig kompakt fläkt medskapligt flås (motsvarande läge 1-2 på originalet) i som klarar sig på 0,9A som man kan klämma dit?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Kupéfläkten
PC fläkt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Kupéfläkten
Får vara en ganska stadig PC-fläkt isf. Tror den måste vara lite kralligare.
Jag funderade på motorrumsfläkt till båt men jag gissar att även denna kräver lite mer kräm.
Jag funderade på motorrumsfläkt till båt men jag gissar att även denna kräver lite mer kräm.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kupéfläkten
varför har du bara såpass låg strömstyrka ? ..det brukar ju sällan vara ett problem i en bil.
Sen misstänker jag att fläkten snurrar på 0.9A ändå, fast det lär ju inte bli så mycket luft flyttad.
Sen misstänker jag att fläkten snurrar på 0.9A ändå, fast det lär ju inte bli så mycket luft flyttad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Kupéfläkten
Det är inte batteri/Generatorn som ska driva den
Det kanske får bli trail & error som gäller.
Det kanske får bli trail & error som gäller.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd