dawes på min mr2 gen3
- lurvas
- Inlägg: 72
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
- Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: göteborg
- Land (Country): sverige
dawes på min mr2 gen3
hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: dawes på min mr2 gen3
Plugga den slangen som går "bakåt på motorn" dvs till original magnet ventil och stryr trycket enbart med den nya ventilen.lurvas skrev:hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- lurvas
- Inlägg: 72
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
- Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: göteborg
- Land (Country): sverige
Re: dawes på min mr2 gen3
ok dennis fick sken ladd när han gjorde så. så vågar man?
eller ska man kopla loss den helt och sätta ett T-kors från WG till dawsen och sedan med en slang till turbon
eller ska man kopla loss den helt och sätta ett T-kors från WG till dawsen och sedan med en slang till turbon
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: dawes på min mr2 gen3
Då får du inte rätt funktion på den. För om det är en ventil med kula och fjäder som man brukar kalla dawes device så funkar den bara om du sätter den mitt på slangen. Hela poängen med den är att kulan inte släpper förbi något tryck till wastegaten förrän du är uppe i önskat laddtryck. På det viset får man inget boostcreep, dvs att wastegaten början tjuvöppna innan önskat laddtryck vilket ger segare spool-up. Om han fick skenladd så hade han antingen vänt den åt fel håll eller så var den för hårt justerad.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: dawes på min mr2 gen3
jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

- lurvas
- Inlägg: 72
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
- Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: göteborg
- Land (Country): sverige
Re: dawes på min mr2 gen3
varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan 

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
- Bilmodell: Supra
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Askim, Göteborg
- Land (Country): Sverige
Re: dawes på min mr2 gen3
Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.
Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
Re: dawes på min mr2 gen3
Bor du i göteborgstad lär du snart få använda cykeln som snabbaste fordonet då kan du inte ligga i varken 70 eller 90lurvas skrev:varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan

1,0 eller 1,1 de blir ingen märkbar skillnad . bara merjobb !
Men självklart får du höjja laddet till 1,1 . Jag lyckades inte me dawsen på min ialla fall .
Möjligt att de går om du byter wastegateklockan eller nyper den andra ledningen eller nått.. absolut ingen aning .
Ja testade o plugga min vid solenoiden.(satte en bult och slangklämma i den slangen som går in i original solenoiden)
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

Re: dawes på min mr2 gen3
vid det låga laddtrycker kan ja inte påstå att bilen är en turbobil från början snarare turbokonverterad !Suprafan skrev:Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.
Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
Skit kan inte bli guld ! köper man skrot måste man lägga ner mer pengar för o få den funka primma än en bil som redan fungerar

Skulle köpt mk4 istället för mk3 så skulle du sluppit alla dina problem samtidigt haft endel pulver och varit nöjd!
Som farbror barbro säger "finns inga genvägar till de rätta ljudet"

Köper man en mk3 får man stå o renovera skiten innan man kan trimma den istället för att enbart trimma som mk4 .
Mk4 e dyrare i inköp men billigare o få ut effekt för att de e redan ett mycket stabilare utgångsprojekt.
Tycker man då att mk3 är ändå mycket fräckare än mk4 så får man stå sitt kasst o öppna plånboken istället för o klaga.
PUNKT!
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: dawes på min mr2 gen3
Om du inte fick den att funka var den antingen feljusterad, felaktigt installerad eller trasig på något sätt. Jag har kört med dawes på min gamla st165, funkade klockrent. Mycket snabbare spool och helt stabilt laddtryck. Mycket bättre än pysventil enligt mina erfarenheter. Krävs dock ett litet pyshål på wastegatesidan för att wastegaten ska kunna stänga snabbt när den väl har öppnat.Impreza skrev:jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
Varför ska man ladda 1,1 bar om det inte är någon större skillnad 1,0bar

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd